Skocz do zawartości

Moj pierwszy robot - Robi


pi1er

Pomocna odpowiedź

Chciałbym zbudować prostego robota, sterowanego z komputera przez port COM (rs232).

Myślę o oparciu go o Atmege8. Zasada działania z teorii jest prosta: Poprzez specjalnie napisaną aplikację przesyłam komendy typu "jedz prosto", "zakręt w prawo", "stop", "zapal diodę na 10 sekund" itd

IMG_4b50754244ed5648.jpg

Mam nadzieję że trafiłem z działem, jeżeli nie to przepraszam 😳

Zmiana koncepcji, patrz post.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam.

Jeśli myślisz o robocie jeżdżącym to proponuję komunikację radiową.

Model komunikacji musiałby wyglądać mniej więcej tak:

komp - port COM -> MAX232 -> AVR -> moduł radiowy >> fale radiowe << moduł radiowy <- AVR na robocie.

Podstawową zaletą rozwiązania bezprzewodowego jest brak przewodu łączącego robota z kompem 😉 i związanych z tym ograniczeń, ale to chyba logiczne.

Odnośnie modułów radiowych to proponuję RFM12 (dwukierunkowe).

Od strony kompa wersja najłatwiejsza - zwykły terminal COM, w którym są wypisywane ręcznie komendy, wersja normalna własny program sterujący. W przypadku pisania dedykowanego programu można skorzystać np z Delphi, które posiada obiekty takie jak COMPort do komunikacji przez RSa.

Zamiast portu COM i MAXa można użyć moduł na USB emulujący wirtualnego COMa.

Zbudowanie robota kołowego z prostym sterowaniem nie powinno być problemem.

Ale skoro pytasz o takie rzeczy jak podłączenie mostka do procka to proponuję zacząć naukę od czegoś takiego i stopniowo zwiększać możliwości Twojego robota aż do osiągnięcia zamierzonego celu.

Powodzenia

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Jak chodzi o łatwe rozwiązania, to na pewno nie polecam RFM12. Jest on dość skomplikowany do obsługi, poza tym ma infterfejs SPI, więc bezpośrednie podłączenie do RS232 w PC odpada.

Najprościej jest kupić moduły mobot-a: http://www.mobot.pl/index.php?site=products&type=853&details=7770 oraz http://www.mobot.pl/index.php?site=products&type=853&details=7771. Pierwszy moduł podłączamy bezpośrednio do PC, przez zwykłe USB. W systemie moduł działa jako port COM, więc można użyć nawet hyperterminala do obsługi.

Po stronie AVR podłączamy drugi moduł. Ma on wyjścia TTL więc możemy podłączyć bezpośrednio do mikrokontrolera. Nie potrzeba MAX232, ani skomplikowanego oprogramowania.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

schemat2.jpg

Czy to połączenie jest poprawne?

Jestem początkujący w tej dziedzinie, dlatego chce robota "na kabel". Później przecież można go rozwijać i przerobić na RC.

Na obecna chwilę interesuje mnie jedynie kabel 🙂

Ale bardzo dziękuję za wszelkie pomoce i rady 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ahh, no tak 🙂 Dziękuję. O to wersja poprawiona.

Zastanawiam się czy dobrze dobrałem Kondensatory, w Datasheet pisze że mają być 1uF.

Więc 1uF czy 10uF?

No i dziwi mnie brak zasilania na atmege w moim schemacie?

Czy nie powinno iść zasilanie pod 7 i ziemia pod 8?

Link do komentarza
Share on other sites

W MAXie dobrze jest dawać takie jakie są w datasheecie

(w zależności od producenta mogą się różnić, nie tylko Dallas-Maxim

produkuje układy 232 inni producenci też)

Schemat wygląda na OK,
tylko pamiętaj o dwóch ważnych elementach:

- zasilaniu

- złączu ISP do programowania

Dodatkowo dobrze by było wyposażyć robota w jakieś czujniki na początek mechaniczne wąsy w zupełności wystarczą.

Tak czy inaczej warto by dodać kilka wyprowadzeń pinów sygnałowych,
im więcej ich wyprowadzisz tym układ będzie bardziej uniwersalny.

Pamiętaj także, że moduły czujników trzeba jeszcze zasilić

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

W MAXie dobrze jest dawać takie jakie są w datasheecie

(w zależności od producenta mogą się różnić, nie tylko Dallas-Maxim

produkuje układy 232 inni producenci też)

Schemat wygląda na OK,
tylko pamiętaj o dwóch ważnych elementach:

- zasilaniu

- złączu ISP do programowania

Dodatkowo dobrze by było wyposażyć robota w jakieś czujniki na początek mechaniczne wąsy w zupełności wystarczą.

Tak czy inaczej warto by dodać kilka wyprowadzeń pinów sygnałowych,
im więcej ich wyprowadzisz tym układ będzie bardziej uniwersalny.

Pamiętaj także, że moduły czujników trzeba jeszcze zasilić

Dobra to dam kondensatory 1uF, jak w datasheet.

Programator zamierzam złożyć na początek na osobnej płytce, można powiedzieć że już jest złożony bo brakuje tylko dipa pod atmege.

Oglądałem przed chwilą schemat elebota, myślę że nieco przebuduje mój schemat o dodatkowa ilość możliwych do podłączenia modułów, tzn dam kilka dodatkowych wyjść/wejść z/do atmegi. Później pod to podłączę czujniki.

Pewnie większość się dziwi, że zależy mi na sterowaniu z komputera "na kabel". Po prostu chcę zacząć od totalnej prościzny.

Niestety nie mam jeszcze zasilacza 5V (poza komputerowym - ale to za duży prąd daje chyba), ale raczej zastosuje jakiś akumulatorek w późniejszej wersji.

Link do komentarza
Share on other sites

Niestety nie mam jeszcze zasilacza 5V (poza komputerowym - ale to za duży prąd daje chyba), ale raczej zastosuje jakiś akumulatorek w późniejszej wersji

Zasilacz komputerowy jest stabilizowany napięciowo, tzn. prąd jaki wydaje jest zależny od

obciążenia - wynika to z prawa Ohma.

Prąd podawany w parametrach (np. 20 - 25A przy 5V) to MAKSYMALNE obciążenie tego zasilacza.

Sam zasilacz komputerowy to świetna sprawa.

Sam mam przerobionych kilka na zasilacze warsztatowe.

Zaletą tego zasilacza jest to, ze mamy kilka napięć: +5, +12, -5, -12,
nie musimy oczywiście korzystać z wszystkich 😉 .

Starsze zasilacze AT łatwiej było przerobić.

W nowszych też nie jest to zbyt skomplikowane.

Pamiętać należy aby taki zasilacz wstępnie obciążyć na 5V bo inaczej nie ruszy.

Jako obciążenie można zastosować np żarówkę samochodową 5W

(przy okazji będzie wskaźnik działania zasilacza 😉 )

Link do komentarza
Share on other sites

Z zasilaczami z pc trzeba uważać szczególnie przy podłączaniu niesprawdzonych obwodów.

Taki zasilacz nie ma zabezpieczenia prądowego(wystarczy podłączyć 2 dość długie kable i zewrzeć je na końcach zasilacz nam się nie wyłączy co może być przyczyną pożaru ) można temu zapobiec dołączając prosty obwód na wyj. zasilacza a mianowicie podłączyć szeregowo bezpiecznik np 250mA i równolegle diodę led z rezystorem.

Link do komentarza
Share on other sites

Z zasilaczami z pc trzeba uważać szczególnie przy podłączaniu niesprawdzonych obwodów.

Taki zasilacz nie ma zabezpieczenia prądowego(wystarczy podłączyć 2 dość długie kable i zewrzeć je na końcach zasilacz nam się nie wyłączy co może być przyczyną pożaru ) można temu zapobiec dołączając prosty obwód na wyj. zasilacza a mianowicie podłączyć szeregowo bezpiecznik np 250mA i równolegle diodę led z rezystorem.

Wydaje mi się że jednak ten który posiadam ma zabezpieczenie, kiedyś podłączałem układ w którym było zwarcie (o czym nie wiedziałem) i po prostu nagle odcinał prąd (wyłączał się zasilacz).

Jednak pomyślę nad zabezpieczeniem.

[ Dodano: 17 Sty 10 01:05 ]

Dobra, o to najnowsza wersja schematu. Mam nadzieję że wszystko dobrze zrobiłem.

Jak widać dodałem fototranzystor i diodę, ma to działać (po zaprogramowaniu ale to nie problem), na zasadzie: Wykrywa światło (fototranzystor daje prąd na pin 27 atmegi) - wyłącza diodę, prąd nie dochodzi do pin 27 - włącza diodę. (zamierzam zastosować diodę bardzo jasną).

A no i jeszcze pytanie: Które piny ATMEGi mogę wykorzystać przy podłączaniu dodatkowych modułów? Wszystkie - poza zasilaniem, ziemią i programowaniem - dowolnie?

O ile dobrze pamiętam to ATMEGA ma wbudowany oscylator więc kwarc jest zbędny prawda?

Link do komentarza
Share on other sites

Przy zasilaniu megi8 daj kondensatorek 100uF. Opornik przy diodzie jakiś.

Od atmegi8 mozesz wykorzystac wszystkie nóżki, skoro programator jest na osobnej płytce to mozesz wykorzystać wszystkie do input/output (poza zasilaniem/ziemią i reset).

Mój pierwszy post, więc serdecznie witam 🙂

Prawdopodobnie oprę swojego robota o podobną konstrukcję, jednak pozbędę się max'a bo sterowanie z kabla to kiepski pomysł.

Te piny z czerwonym napisem obok możesz dowolnie ustawić jako I/O.

Arduino-To-Atmega8-Pins.png

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Link do komentarza
Share on other sites

robischemat.jpg

Zmiana koncepcji, robot na kablu to kiepski pomysł - ponieważ kabel COM ma ograniczoną długość.

Robi na razie będzie sterowany prostymi czujnikami (np wąsy).

Zamieszczam nowy schemat tak na szybko, jutro wrzucę wersję z wąsami.

W razie jakiś błędów proszę pisać śmiało, jestem początkujący 🙂

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc:)

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.