Skocz do zawartości

[Wielozadaniowy] Groszek - worklog


Pomocna odpowiedź

Jestem programistą, obecnie mam kilkumiesięczne wakacje między kolejnymi wyjazdami do pracy w Krzemowej Dolinie. Szukając sobie zajęcia, postanowiłem wrócić do porzuconego hobby z dzieciństwa - elektroniki. Zacząłem się uczyć na początku grudnia. Skonstruowałem pierwszego robota, ale tu okazało się, że muszę się jeszcze podszkolić z mechaniki - robot nie miał przekładni, a silniki przyklejone były wprost do płytki drukowanej, przez co był raczej "prototypowy". Postanowiłem więc najpierw skonstruować platformę z prawdziwego zdarzenia, a dopiero w oparciu o nią budować kolejne roboty. W tym wątku będę więc opisywał głównie aspekty mechaniczne.

Mechanika - projekt:

Zaprojektowałem platformę w Inventorze. Poniżej rysunki, a w załączniku cały projekt.

Kadłub i koła zostały wycięte z plexi. Dla obniżenia kosztów cięcia zrezygnowałem z zakładanych początkowo zaokrąglanych kształtów.

Dla polepszenia przyczepności (niestety kosztem estetyki) do kół przykleiłem opony z gumy modelarskiej.

Platforma jest napędzana czterema silnikami wymontowanymi z uszkodzonych w transporcie drukarek HP.

Wałki wyciąłem ze szprychy o średnicy 2 mm i spiłowałem końce, aby ułatwić wciskanie wałka w łożyska i zębatki.

Do zamocowania wałka zastosowałem łożyska kulkowe. Łożyska są przyklejone do otworów w plexi za pomocą zwykłego kleju cyjanoakrylowego ("Kropelka"), a wałek jest wciśnięty za pomocą imadła i nakrętek, które popychały łożysko.

Do przenoszenia napędu zastosowałem zębatki 10T i 64T.

Mechanika - montaż i testy:

Poniżej zdjęcia przedstawiające proces montażu. Początkowo planowałem, że wałek wcisnę w łożyska i zębatki już w miejscu docelowym, tj. po umieszczeniu całości w odpowiednich otworach w plexi. Niestety potrzebna do tego była znaczna siła, więc napęd złożony został osobno i konieczne było wyłamanie, a potem ponowne przyklejenie wewnętrznej ścianki kadłuba.

Czas na pierwsze testy: przekładnia.