fazi787 Napisano Sierpień 11, 2015 Udostępnij Napisano Sierpień 11, 2015 Witam. Buduje właśnie robota microsumo. Jest to pierwsza własna konstrukcja sumo więc piszę workloga bo na pewno będę potrzebował dużo pomocy. Nie jest to powalający projekt ale najważniejsze, żeby działał 🙂 ZAŁOŻENIA Obudowa: Obudowę wykonałem z laminatu: Mam zamiar jeszcze dodać jakiś opadający pług ale to się jeszcze okaże. Mechanika: Silniki to dwa popularne pololu HP 30:1 przerobione i przylutowane do siebie tak aby się zmieściły w obudowie. Elektronika: Mam zamiar zrobić trzy płytki: pierwszą z czujnikami linii, drugą z Sharpami i trzecią z całą elektroniką połączone kablami. Płytki zrobię i polutuje sam w SMD. - Atmega 16A-AU - TB6612FNG - 2x KTiR0711S - 3x Sharp 40 cm - LDO 5V LM1117DT - moduł startowy - Lipol Turnigy 180 mAh 7,4V - resonator i dławik w obudowie THT - oraz reszta Zrobiłem już schematy, bardzo proszę o sprawdzenie: I na końcu wszystkie schematy w jednym, żeby się lepiej czytało: Proszę o wszelkie uwagi w komentarzach 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Sierpień 14, 2015 Udostępnij Sierpień 14, 2015 Masz już konkretny plan jak zrobić opadający pług? Nie jest to łatwa sprawa w tak małym robocie? Tył obudowy jest połączony taśmą izolacyjną? To tak na stałe? :-> Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
fazi787 Sierpień 14, 2015 Autor tematu Udostępnij Sierpień 14, 2015 Nie mam jeszcze pomysłów co do pługu, zajmę się tym jak już elektronika będzie gotowa. Górna część robota będzie się trzymała za pomocą śruby poprowadzonej przez robota od dołu do góry dzięki czemu będę miał na czym przymocować płytki PCB. Ta taśma izolacyjna jest tylko chwilowo 😉 Właśnie zabrałem się projektowanie płytek. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Sierpień 14, 2015 Udostępnij Sierpień 14, 2015 fazi787, nie zostawiaj pługu na koniec, pomyśl jak go umieścić, bo prawdopodobnie będziesz musiał zaprojektować elektronikę, aby rozmiarami wpasowała się na miejsce. Jak będzie zbyt duża, to klin się nie zmieści na stojąco. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Phil Sierpień 15, 2015 Udostępnij Sierpień 15, 2015 fazi787, zgodzę się z Trekerem. Pług warto przemyśleć w miarę wcześnie, a jeżeli rzeczywiście chcesz sobie zostawić na koniec, to polecam zostawić sobie trochę wolnego miejsca. Co do połączeń kablami, to postaraj się ograniczyć ich ilość do minimum i przemyśl jak będą przebiegać wewnątrz robota. Jeden TB6612 to nie za mało do 2x Pololu HP? W xSumo może dojść do zatrzymania wału, a prąd może przekroczyć maximum dla tego mostka. U siebie w bocie dałem na wszelki wypadek dwa zmostkowane. Chciałem mieć pewność, że nic się nie zepsuje 😅 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Sierpień 15, 2015 Udostępnij Sierpień 15, 2015 Dla przypomnienia podrzucę tylko link do jednego z microsumo, który ma opadający pług: Go - robot klasy microsumo Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
fazi787 Sierpień 15, 2015 Autor tematu Udostępnij Sierpień 15, 2015 Nie będę ukrywał robot Go jest dla mnie inspiracją. Mam z przodu wolne 3 mm, jest to bardzo mało ale w takim robocie to cud, że w ogóle coś zostało. Pług będzie z laminatu 1mm zamocowany na bardzo cieniutkim zawiasie. Korzystam z tych kół ale już widzę, że się nie nadają. Wie ktoś u kogo można kupić koła wytoczone na zamówienie? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Chumanista Sierpień 15, 2015 Udostępnij Sierpień 15, 2015 Ja polecam druk 3D i odlew z silikonu. Dla mnie działa świetnie i jest dość tanie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
fazi787 Sierpień 16, 2015 Autor tematu Udostępnij Sierpień 16, 2015 Chumanista, druk 3D zamawiałeś u kogoś czy sam drukowałeś? Płytki PCB są gotowe. Te dwa prostokąty na drugim obrazku to koła robota. A ten okrąg na środku trzeciej płytki to miejsce na śrubę. Jak widzicie jakieś błędy to piszcie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ps19 Sierpień 16, 2015 Udostępnij Sierpień 16, 2015 1.Kwarc masz daleko od procka, moim zdaniem jest on zbyt blisko mostka H 2. Ścieżki do silników i zasilające mostek strasznie cienkie, wyparują jak w coś wjedziesz.Ja dałbym minimum 24 lub 32 milsy. 3.Przemyśl zmianę procka na nowszy np. Atmega 324/164 masz więcej timerów z PWM przez co można obyć się np. bez przelotek przy mostku. Tak żonglujesz pinami, aby pozbyć się przelotek i uprościć ułożenie ścieżek. Mostek nie musi być przecież sterowany z tego samego timera. 4. Jak robisz płytkę 2 warstwową to wykorzystaj drugą stronę. 5.Filtrowanie daj bliżej nóżek układów. 6.Jak rozlewasz masę to rozlej ją po całej płytce, masa pomaga rozproszyć ciepło, masz mniejszy spadek napięć niż na cienkiej ścieżce. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mechano Sierpień 16, 2015 Udostępnij Sierpień 16, 2015 Kwarc nachodzi obudową na mostek a dławik myślę, że nawet w przewlekańcu znajdziesz mniejszy. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
fazi787 Sierpień 16, 2015 Autor tematu Udostępnij Sierpień 16, 2015 Dzięki za rady! Kwarc przybliżyłem, zmieniłem obudowę dławika na smd, bardziej wykorzystałem drugą stronę oraz pogrubiłem ścieżki przy mostku. Co do zmiany mikrokontrolera, na razie zostanę przy tym co mam ( bo już jest zakupiony) a płytkę będę zlecał satlandowi. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Harnas Sierpień 16, 2015 Udostępnij Sierpień 16, 2015 Ja bym zrezygnował z rezonatora i odpalił procka na wewnętrznym. Poza tym, pogrub ścieżki zasilające (zwłaszcza te od mostka). Ustaw DRC na zgodne z możliwościami Satlandu i zobacz czy wszystko jest ok. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
fazi787 Sierpień 16, 2015 Autor tematu Udostępnij Sierpień 16, 2015 Poprawiłem już błędy za pomocą DRC. Jaką grubość ścieżek dać przy zasilaniu i przy mostku? 0.3 czy 0.4? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Chumanista Sierpień 16, 2015 Udostępnij Sierpień 16, 2015 1. Zamawiałem ale mam już drukarkę i będę robił sam. 2. W chinach masz 10 kopii 10x10cm za 37zł ($10), z możliwościami dużo lepszymi niż Satland. Jutro będę w domu to opiszę Ci jak. 3. Grubość ścieżek tak dużą jak wejdzie daj. 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!