Ta strona używa ciasteczek (plików cookies), dzięki którym może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem i akceptuję
PCB.center

[Dla początkujących] Wykonywanie PCB termotransferem

Autor Wiadomość
Decado 




Posty: 283
Pomógł: 13 razy
Otrzymał 40 piw(a)
Skąd: Bełk
Programuję w:
BASCOM, C,
Wysłany: 30-04-2009, 16:45   [Dla początkujących] Wykonywanie PCB termotransferem

Wykonywanie PCB termotransferem

Wykonywanie PCB termotransferem jest jedną z najprostszych metod wykonywania obwodów drukowanych. Ze względu na ogólnodostępne materiały jest to idealna metoda dla początkujących.

Do wykonania PCB termotransferem potrzebujemy:
-Laminat
-Aceton/spirytus/denaturat/wódka/etanol skaż eterem
-Papier toaletowy/ręcznik papierowy
-Papier kredowy
-Żelazko
-Ręcznik
-Papier ścierny
-Mleczko do czyszczenia
-Woda
-Pojemnik na wodę(musi się w nim zmieścić płytka
-Drukarka laserowa/ksero


Krok pierwszy - przygotowanie wydruku
Zakładam że każdy ma już przygotowany wzór płytki na komputerze. Przygotowany wzór należy wydrukować drukarką laserową na papierze kredowym. Warstwę "Bottom" drukujemy normalnie natomiast "TOPa" drukujemy w odbiciu lustrzanym. Następnie przyciąć wzór płytki zostawiając wolne 1cm na każdym brzegu płytki. Jeżeli chcemy robić płytkę dwustronną nie należy zabardzo przycinać wydruku. Najlepiej zostawić na każdym boku 3-5cm wolnego.
UWAGA
W przypadku kiedy nie posiadamy drukarki laserowej, należy wydrukować wzór płytki na zwykłym papierze i udać się na ksero. Tam należy skserować nasz wzór na papierze kredowym. Jednak tak wykonany wzór będzie gorszy co może spowodować podżerki ścieżek.



Krok drugi - przygotowanie laminatu
Przycięty kawałek laminatu(najlepiej kiedy laminat jest trochę większy niż zaprojektowany wzór płytki) szlifujemy papierem drobno-ziarnistym(400-1000). Należy zwrócić szczególną uwagę na krawędzie płytki i wszystkie zadziory pozostałe po docinaniu płytki. Trzeba je usunąć, ponieważ wszystkie nierówności spowodują nierównomierne przeprasowanie toneru co spowoduje że w niektórych miejscach może nam się oderwać ścieżka.



Wyszlifowany laminat myjemy mleczkiem do czyszczenia w celu usunięcia pozostałego po szlifowaniu pyłu. Po wykonaniu tej czynności nie należy już dotykać powierzchni miedzi.
Płytkę po umyciu osuszamy papierem toaletowym/ręcznikiem papierowym, następnie odtłuszczamy acetonem/spirytusem/wódką/etanolem skaż eterem.




Krok trzeci - prasowanie
Po przygotowaniu laminatu i wzoru płytki możemy przystąpić do przeprasowywania wydruku na laminat.
Rozkładamy na stole/podłodze ręcznik, kładziemy na nim laminat miedzią do góry. Na laminat kładziemy wzór płytki. Po ustawieniu wzoru płytki przytrzymujemy go palcami i delikatnie przyprasowujemy żelazkiem tak żeby przykleił się do laminatu.
UWAGA
Jeżeli robimy płytkę dwustronną, to najłatwiej jest ją zrobić metodą "koperty" tzn. że wydruki składamy wzorem do środka i naprowadzamy je na siedzie pod źródłem silnego światła, następnie zszywamy zszywaczem i gotowe. Zszywki nie będą nam przeszkadzały.
Laminat wkładamy do "koperty" i prasujemy tak jak płytkę jednostronną.




Jeśli wzór się nam przykleił do miedzi, kładziemy na niego kawałek papieru toaletowego/ręcznika papierowego, i prasujemy dokładnie żelazkiem ustawionym na 3/4 temperatury.
Należy prasować przez ok 5 min. Jednak jeśli będziemy prasowali mniej czy też więcej nic szczególnego nie powinno się stać. Po prostu trzeba dobrać czas do posiadanego żelazka.


Jeśli widzimy że cały papier dobrze przykleił się do płytki, bierzemy i wrzucamy naszą "prasowankę" do pojemnika z wodą(do wody można dodać mleczka do czyszczenia) i zostawiamy do namoczenia na czas ok. 10-20min. Po tym czasie wyjmujemy płytkę z wody i jeśli papier sam nie odszedł to delikatnie zdejmujemy go.



Jeśli wszystko poszło dobrze ścieżki zostaną na laminacie w całości, jeśli coś źle przeprasowaliśmy mogą nam odejść jakieś ścieżki ale nie należy się tym specjalnie przejmować i zamalować to miejsce markerem
Należy dobrze sprawdzić płytkę czy nie zostały pomiędzy ścieżkami kawałki papieru które mogły by utrudnić wytrawienie w danym miejscu miedzi.

Tak przygotowaną płytkę wrzucamy do trawienia. Po wytrawieniu należy jeszcze usunąć z powierzchni ścieżek toner. Do tego celu używamy acetonu. I płytka jest gotowa.


Jak widać na powyższym zdjęciu płytka ma delikatne nadżerki na dużych powierzchniach. Jest to spowodowane małą ilością tonera na wydruku.
Pozatym na zdjęciu ze zdejmowania papieru widać że odchodzi conajmniej kiepsko. Jest to wina między innymi papieru(pierwszy lepszy kredowy jaki miałem pod ręką) oraz czasu moczenia się(5min bo sie śpieszyłem).
Polecam wszystkim papier sprzedawany na aukcji Pana Marka Kochniarczyka, jest on o tyle lepszy że łatwiej sie go ściąga po namoczeniu, nie zostawia tylu "paprochów" których usuwanie moze uszkodzić ścieżki.

Z Panem Markiem Kochniarczyk wynegocjowałem zniżki na jego aukcje na Świstaku(nick ensyst ):
6% dla użytkowników z liczbą postów powyżej 20.
10% dla użytkowników z liczbą postów powyżej 100.
Rabat nie dotyczy przesyłki.
Zniżka zostanie odliczona po wysłaniu maila na Forbocie do użytkownika ensyst

Pamiętajcie że bez dobrego papieru całą metodę można sobie w tyłek wsadzić!!!!


Tekst: Decado
Zdjęcia:Kamileto
Zobacz inne artykuły o robotyce

Popularny artykuł » O układach AVR XMega - recenzja AVR. Układy peryferyjne



Strona z moimi projektami:
www.decado.pl
Fanpejdż na FB:
www.facebook.pl/decadolab
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 11 piw(a):
Mihau, drukarz, Special11, rasta, wawer, Kenji, AVT, barteq, lukix, Prze, karol2003
drukarz 



Posty: 120
Pomógł: 2 razy
Otrzymał 15 piw(a)
Skąd: z PCB
Programuję w:
C
Wysłany: 04-05-2009, 20:06   

Tak z własnego doświadczenia mogę powiedzieć że dużo lepsza jest folia. Jeśli ktoś ma laserówkę w domu to nie ma sensu się męczyć z papierem. Folię dużo łatwiej i szybciej ściągnąć i lepiej się toner przenosi.
Jeśli ktoś nie ma laserówki to na pewno będzie miał problem z kserowaniem na folię. No i wydruk na folii musi być dokładniejszy żeby nie było podtrawień. Ale za to otrzymujemy dużo większą dokładność.



Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Special11 



Posty: 297
Otrzymał 17 piw(a)
Skąd: Włocławek
Wysłany: 05-05-2009, 00:23   

Art bardzo fajny ;] w sumie to nie pierwszy na ten temat artykuł ale za to najlepiej wytłumaczony :)

A jeśli ktoś nie ma laserówki to warto się męczyć z papierem? Bo przecież tak czy siak do tego potrzeba laserówki.

Pozdrawiam i gratuluje artykułu.

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rasta 



Posty: 417
Pomógł: 9 razy
Otrzymał 17 piw(a)
Skąd: rze/krk
Programuję w:
C, Bascom
Wysłany: 05-05-2009, 01:19   

Mam pytanie odnośnie opisanej metody:
jaką szerokość ścieżek można uzyskać bez większych problemów? I jakie odstępy między ścieżkami lepiej zachować?

Warto przeczytać » Kurs lutowania - #3 - pierwszy raz z lutownicą, częste błędy


Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Decado 




Posty: 283
Pomógł: 13 razy
Otrzymał 40 piw(a)
Skąd: Bełk
Programuję w:
BASCOM, C,
Wysłany: 05-05-2009, 08:02   

Mój rekord w grubości ścieżek to 5mils(0.127mm), odstępów pomiędzy ścieżkami nigdy nie daje mniejszych niż 0.2mm.

Pozdrawiam


Strona z moimi projektami:
www.decado.pl
Fanpejdż na FB:
www.facebook.pl/decadolab
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 2 piw(a):
soban, rasta
soban 




Posty: 353
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Gdańsk
Programuję w:
C/Bascom
Wysłany: 05-05-2009, 09:42   

Bardzo ciekawy materiał 8-) Chciałbym tylko dodać że z folią pracuje się o wiele lepiej niż z papierem kredowym ponieważ nie zostawia takich drobinek papieru po odmoczeniu i wszystko robi się troche szybciej. Jest tylko problem z żelazkiem ponieważ przy większych temperaturach folia się powoli topi i zniekształca oraz przy mocniejszym nacisku żelazka toner się rozmazuje ( nie wychodzą ładne cienkie ścieżki tylko coś w stylu malowanych lakierem do paznokci :roll: ) :mrgreen:

Pozdrawiam




Piwo dla Decado za dobry materiał :mrgreen:

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rasta 



Posty: 417
Pomógł: 9 razy
Otrzymał 17 piw(a)
Skąd: rze/krk
Programuję w:
C, Bascom
Wysłany: 05-05-2009, 12:00   

Decado, na folii jak się domyślam?

Ode mnie również piwko, należy się jak chłopu baba :P

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
drukarz 



Posty: 120
Pomógł: 2 razy
Otrzymał 15 piw(a)
Skąd: z PCB
Programuję w:
C
Wysłany: 05-05-2009, 19:39   

sob4n, papier ma ten plus że jak masz niedokładny wydruk to te drobinki to zaleta. Zalepiają wszystkie drobne braki tonera.
Jeśli chodzi o dokładność to kilka razy robiłem płytkę na której leżała atmega w obudowie TQFP100. Oczywiście niezbędna lupa przynajmniej x10



Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Special11 



Posty: 297
Otrzymał 17 piw(a)
Skąd: Włocławek
Wysłany: 07-05-2009, 17:22   

A proporcje do trawienia są mniejwięcej obojętne np. 0,5l wody - 100g B327 sie zrobi szybciej a 0,5l wody - 50g B327 będzie sie wytrawiać wolniej, tak?

Wytrawiłem to przy temp. ok 15-20 stopni i sie robiło z 20 minut :P

Tak przy okazji polecam gąbke ścierną drobno-ziarnistą.

Ostatnio zmieniony przez Special11 07-05-2009, 17:29, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Nawyk 
Damian Nowak




Posty: 1766
Pomógł: 94 razy
Otrzymał 421 piw(a)
Skąd: Lublin
Programuję w:
C/C++
Należę do:
ACCREA Engineering
Wysłany: 07-05-2009, 20:22   

Ja dawno temu wypróbowałem jeden patent na czyszczenie płytek - jest niezawodny, wygodny i dokładny, stosuję go do dzisiaj i bije na głowę papier ścierny. A oto on:

Dostępny bez problemu w warszawskich Leroy Merlin (w niewarszawskich pewnie też), cena to chyba ok. 10zł za opakowanie. Jedno opakowanie to 10 czyścików, jeden czyścik starcza na bardzo dużo płytek - metr kwadratowy, może dwa spokojnie.


Mój blog poświęcony robotyce amatorskiej
ACCREA Engineering
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
z1b1
kret 



Posty: 16
Skąd: Łódź
Wysłany: 04-06-2009, 12:25   

Ja dodam, że zaraz po prasowaniu, kiedy płytka jest jeszcze gorąca i nie zdjęliśmy folii warto wziąć szmatę i przez nią pojeździć palcami po ścieżkach i polach lutowniczych aż do momentu wystygnięcia. Odkąd zacząłem stosować tę metodę, z płytki ściągam folię bez śladu tonera.

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rasta 



Posty: 417
Pomógł: 9 razy
Otrzymał 17 piw(a)
Skąd: rze/krk
Programuję w:
C, Bascom
Wysłany: 04-06-2009, 15:10   

Witam.
Macie może jakiś sposób na uzupełnienie jednej podtrawionej ścieżki? Cała płytka przedzwoniona, wszędzie piszczy jak złoto, tylko jedna ścieżka nie wyszła :| W sumie jak na 3 próbę to jestem zadowolony bardzo, widać ogromne postępy, ale jednak... Ścieżki 0,4coś mm :]

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Le_Cheque 



Posty: 244
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 15 piw(a)
Skąd: Poznań
Wysłany: 04-06-2009, 15:36   

Ja bym przylutował zworkę SMD, czyli rezystor 0 Ohmów. Jeśli ubytek jest większy to kawałek srebrzanki.


Amerykanie wydali miliony dolarów na długopis, który będzie działał w kosmosie, ...
...a Rosjanie zabrali ze sobą ołówek ;)

Why do people kill people who kill people to show that killing people is wrong?
Ostatnio zmieniony przez Le_Cheque 04-06-2009, 15:37, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
paradox91 




Posty: 144
Pomógł: 4 razy
Otrzymał 8 piw(a)
Skąd: Rybnik
Programuję w:
C / C++
Wysłany: 04-06-2009, 15:51   

Ja zawsze gdy widzę że źle mi się odbiło to muluję ubytek markerem do płyt 0.7mm owszem w tym miejscu zawsze ścieżka wygląda gorzej jednak przewodzi.


Moje konstrukcje:
Smile 10: https://www.forbot.pl/forum/topics7/line-follower-smile-10-vt3593.htm
Smile: https://www.forbot.pl/forum/topics7/lf-smile-vt3177.htm
W między czasie parę innych ;D
Ostatnio zmieniony przez paradox91 04-06-2009, 15:51, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
kret 



Posty: 16
Skąd: Łódź
Wysłany: 04-06-2009, 16:59   

Ale jemu podtrawiło już tę ścieżkę więc markerem nic nie zdziała. Jak przerwa jest niewielka to weź cyną połącz. Jak dłuższy odcinek to musisz jakiś mostek zrobić, nie ma rady.

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku

Skocz do:  

Nie rozwiązałeś swojego problemu? Zobacz podobne tematy: [Dla początkujących]... [Algorytmy] Sposoby ... [Mechanika] Jak wyko... [Programowanie] Szyb...
lub przeszukaj forum po wybranych tagach: termotransferem, wykonywanie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Popularne kursy: Arduinopodstawy elektroniki