Młodszy odkrywca

Młodszy odkrywca (3/19)

• Za 5 postów
  • Młodszy Juror
  • To już rok!
  • To już 5 lat!

Odznaki

Reputacja

1. Dzięki za zainteresowanie się moim problemem. Według porad usunąłem bibliotekę #include oraz zmodyfikowałem kod tak aby odczyt był ze standardowych pinów RX/TX. Od tego momentu po połączeniu robota z telefonem robot działa poprawnie bez zakłóceń na silnikach. Co do drugiej uwagi a mianowicie całego kodu to ja go nie tworzyłem . Na początku próbowałem stworzyć kod samemu lecz po nieudanych próbach postanowiłem poszukać w internecie. Ze wszystkich programów które udało mi się znaleźć i w miarę były sprzętowo zbliżone do mojego projektu ten okazał się najbardziej odpowiedni pod względem utrzymywania równowagi przez robota. Na chwilę obecną zostawię ten program gdyż nie mam na tyle doświadczenia w programowaniu aby móc samemu napisać kod od początku czy też obecny kod modyfikować w sposób zaawansowany. Nie wykluczam natomiast że za jakiś czas podejmę się optymalizacji tego kodu lub stworzenia kodu od początku. Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc
  2. Witam Wszystkich, Od długiego już czasu pracuję nad robotem balansującym. Do tego czasu szło w miarę dobrze lecz ostatnie kilkanaście dni stoję w miejscu gdyż napotkałem problem. Może napiszę wszystko od początku: Gdy zaczynałem budowę robota początkowo miałem zamiar napisać program sam lecz po nieudanych próbach postanowiłem skorzystać z projektów dostępnych w internecie. Kod zaczerpnąłem z projektu który znajduje się w linku: http://www.brokking.net/yabr_main.html Początkowo uznałem że zastosuję taką samą komunikację, lecz po próbach z powodu częstych problemów z komunikacją ( wystarczyło że robot wyjechał poza pokój i wjeżdżał za ścianę od razu połączenie się zrywało) zrezygnowałem z tego pomysłu i postanowiłem przepisać kod na komunikację przez BT i sterowanie robota z poziomu telefonu. Zanim jeszcze przepisałem kod sprawdziłem jakie wartości przyjmuje received_byte w zależności od położenia joysticka. Następnie za pomocą funkcji if ustawiam odpowiednią wartość received_byte w zależności od wartości inByte (wartość otrzymywana z BT wysłana z aplikacji "Arduino Bluetooth RC Car") I tu pojawia się problem. Zanim połączę telefon z modułem BT robot bezproblemowo utrzymuje równowagę a silniki pracują bez zarzutu. Natomiast w momencie nawiązania połączenia przez moduł BT silniki nagle zaczynają dziwnie chodzić ( tak jakby gubiły kroki) Robot utrzymuje równowagę i jeździ lecz problemem są niepoprawnie działające silniki. Elementy składowe robota: mpu 6050 2x silnik nema 17 Arduino UNO 2x Pololu A4988 HC 05 Poniżej zamieszczam kod programu robota. Przypuszczam że tutaj może leżeć problem ponieważ w programowaniu nie mam za dużego doświadczenia. #include <SoftwareSerial.h> #include <Wire.h> //Include the Wire.h library so we can communicate with the gyro SoftwareSerial BT(10,11); //#define B00000011 //#define B00000111 //#define B00001011 //#define B00000001 //#define B00000010 //#define B00000110 //#define B00000101 //#define B00001010 //#define B00001001 int gyro_address = 0x68; //MPU-6050 I2C address (0x68 or 0x69) int acc_calibration_value = -529; //Enter the accelerometer calibration value //Various settings float pid_p_gain = 15; //Gain setting for the P-controller (15) float pid_i_gain = 1.5; //Gain setting for the I-controller (1.5) float pid_d_gain = 30; //Gain setting for the D-controller (30) float turning_speed = 40; //Turning speed (20) float max_target_speed = 200; //Max target speed (100) /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Declaring global variables /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// byte start, received_byte, low_bat; int left_motor, throttle_left_motor, throttle_counter_left_motor, throttle_left_motor_memory; int right_motor, throttle_right_motor, throttle_counter_right_motor, throttle_right_motor_memory; int battery_voltage; int receive_counter; int gyro_pitch_data_raw, gyro_yaw_data_raw, accelerometer_data_raw; long gyro_yaw_calibration_value, gyro_pitch_calibration_value; unsigned long loop_timer; float angle_gyro, angle_acc, angle, self_balance_pid_setpoint; float pid_error_temp, pid_i_mem, pid_setpoint, gyro_input, pid_output, pid_last_d_error; float pid_output_left, pid_output_right; /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Setup basic functions /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// void setup(){ //Set the I2C clock speed to 400kHz Serial.begin(9600); while (!Serial){;} BT.begin(9600); // Serial.begin(9600); //Start the serial port at 9600 kbps // Wire.begin(); //Start the I2C bus as master //TWBR = 12; //To create a variable pulse for controlling the stepper motors a timer is created that will execute a piece of code (subroutine) every 20us //This subroutine is called TIMER2_COMPA_vect TCCR2A = 0; //Make sure that the TCCR2A register is set to zero TCCR2B = 0; //Make sure that the TCCR2A register is set to zero TIMSK2 |= (1 << OCIE2A); //Set the interupt enable bit OCIE2A in the TIMSK2 register TCCR2B |= (1 << CS21); //Set the CS21 bit in the TCCRB register to set the prescaler to 8 OCR2A = 18; //The compare register is set to 39 => 20us / (1s / (16.000.000MHz / 8)) - 1 TCCR2A |= (1 << WGM21); //Set counter 2 to CTC (clear timer on compare) mode //By default the MPU-6050 sleeps. So we have to wake it up. Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the address found during search. Wire.write(0x6B); //We want to write to the PWR_MGMT_1 register (6B hex) Wire.write(0x00); //Set the register bits as 00000000 to activate the gyro Wire.endTransmission(); //End the transmission with the gyro. //Set the full scale of the gyro to +/- 250 degrees per second Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the address found during search. Wire.write(0x1B); //We want to write to the GYRO_CONFIG register (1B hex) Wire.write(0x00); //Set the register bits as 00000000 (250dps full scale) Wire.endTransmission(); //End the transmission with the gyro //Set the full scale of the accelerometer to +/- 4g. Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the address found during search. Wire.write(0x1C); //We want to write to the ACCEL_CONFIG register (1A hex) Wire.write(0x08); //Set the register bits as 00001000 (+/- 4g full scale range) Wire.endTransmission(); //End the transmission with the gyro //Set some filtering to improve the raw data. Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the address found during search Wire.write(0x1A); //We want to write to the CONFIG register (1A hex) Wire.write(0x03); //Set the register bits as 00000011 (Set Digital Low Pass Filter to ~43Hz) Wire.endTransmission(); //End the transmission with the gyro pinMode(2, OUTPUT); //Configure digital poort 2 as output pinMode(3, OUTPUT); //Configure digital poort 3 as output pinMode(4, OUTPUT); //Configure digital poort 4 as output pinMode(5, OUTPUT); //Configure digital poort 5 as output pinMode(13, OUTPUT); //Configure digital poort 6 as output for(receive_counter = 0; receive_counter < 500; receive_counter++){ //Create 500 loops if(receive_counter % 15 == 0)digitalWrite(13, !digitalRead(13)); //Change the state of the LED every 15 loops to make the LED blink fast Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the gyro Wire.write(0x43); //Start reading the Who_am_I register 75h Wire.endTransmission(); //End the transmission Wire.requestFrom(gyro_address, 4); //Request 2 bytes from the gyro gyro_yaw_calibration_value += Wire.read()<<8|Wire.read(); //Combine the two bytes to make one integer gyro_pitch_calibration_value += Wire.read()<<8|Wire.read(); //Combine the two bytes to make one integer delayMicroseconds(3700); //Wait for 3700 microseconds to simulate the main program loop time } gyro_pitch_calibration_value /= 500; //Divide the total value by 500 to get the avarage gyro offset gyro_yaw_calibration_value /= 500; //Divide the total value by 500 to get the avarage gyro offset loop_timer = micros() + 4000; //Set the loop_timer variable at the next end loop time } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Main program loop /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// void loop(){ // Serial.println(received_byte); while (BT.available() >= 0) { //if(Serial.available()){ //If there is serial data available //received_byte = Serial.read(); //Load the received serial data in the received_byte variable // receive_counter = 0; //Reset the receive_counter variable //} //if(receive_counter <= 30)receive_counter ++; //The received byte will be valid for 25 program loops (100 milliseconds) //else received_byte = 0x00; //After 100 milliseconds the received byte is deleted //Load the battery voltage to the battery_voltage variable. //85 is the voltage compensation for the diode. //Resistor voltage divider => (3.3k + 3.3k)/2.2k = 2.5 //12.5V equals ~5V @ Analog 0. //12.5V equals 1023 analogRead(0). //1250 / 1023 = 1.222. //The variable battery_voltage holds 1050 if the battery voltage is 10.5V. battery_voltage = (analogRead(0) * 1.222) + 85; battery_voltage = (1023 * 1.222) + 85; if(battery_voltage < 1050 && battery_voltage > 800){ //If batteryvoltage is below 10.5V and higher than 8.0V digitalWrite(13, HIGH); //Turn on the led if battery voltage is to low low_bat = 1; //Set the low_bat variable to 1 } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Angle calculations /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the gyro Wire.write(0x3F); //Start reading at register 3F Wire.endTransmission(); //End the transmission Wire.requestFrom(gyro_address, 2); //Request 2 bytes from the gyro accelerometer_data_raw = Wire.read()<<8|Wire.read(); //Combine the two bytes to make one integer accelerometer_data_raw += acc_calibration_value; //Add the accelerometer calibration value if(accelerometer_data_raw > 8200)accelerometer_data_raw = 8200; //Prevent division by zero by limiting the acc data to +/-8200; if(accelerometer_data_raw < -8200)accelerometer_data_raw = -8200; //Prevent division by zero by limiting the acc data to +/-8200; angle_acc = asin((float)accelerometer_data_raw/8200.0)* 57.296; //Calculate the current angle according to the accelerometer if(start == 0 && angle_acc > -0.5&& angle_acc < 0.5){ //If the accelerometer angle is almost 0 angle_gyro = angle_acc; //Load the accelerometer angle in the angle_gyro variable start = 1; //Set the start variable to start the PID controller } Wire.beginTransmission(gyro_address); //Start communication with the gyro Wire.write(0x43); //Start reading at register 43 Wire.endTransmission(); //End the transmission Wire.requestFrom(gyro_address, 4); //Request 4 bytes from the gyro gyro_yaw_data_raw = Wire.read()<<8|Wire.read(); //Combine the two bytes to make one integer gyro_pitch_data_raw = Wire.read()<<8|Wire.read(); //Combine the two bytes to make one integer gyro_pitch_data_raw -= gyro_pitch_calibration_value; //Add the gyro calibration value angle_gyro += gyro_pitch_data_raw * 0.000031; //Calculate the traveled during this loop angle and add this to the angle_gyro variable /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //MPU-6050 offset compensation /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Not every gyro is mounted 100% level with the axis of the robot. This can be cause by misalignments during manufacturing of the breakout board. //As a result the robot will not rotate at the exact same spot and start to make larger and larger circles. //To compensate for this behavior a VERY SMALL angle compensation is needed when the robot is rotating. //Try 0.0000003 or -0.0000003 first to see if there is any improvement. gyro_yaw_data_raw -= gyro_yaw_calibration_value; //Add the gyro calibration value //Uncomment the following line to make the compensation active //angle_gyro -= gyro_yaw_data_raw * 0.0000003; //Compensate the gyro offset when the robot is rotating angle_gyro = angle_gyro * 0.9996 + angle_acc * 0.0004; //Correct the drift of the gyro angle with the accelerometer angle /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //PID controller calculations /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //The balancing robot is angle driven. First the difference between the desired angel (setpoint) and actual angle (process value) //is calculated. The self_balance_pid_setpoint variable is automatically changed to make sure that the robot stays balanced all the time. //The (pid_setpoint - pid_output * 0.015) part functions as a brake function. pid_error_temp = angle_gyro - self_balance_pid_setpoint - pid_setpoint; if(pid_output > 10 || pid_output < -10)pid_error_temp += pid_output * 0.015 ; pid_i_mem += pid_i_gain * pid_error_temp; //Calculate the I-controller value and add it to the pid_i_mem variable if(pid_i_mem > 400)pid_i_mem = 400; //Limit the I-controller to the maximum controller output else if(pid_i_mem < -400)pid_i_mem = -400; //Calculate the PID output value pid_output = pid_p_gain * pid_error_temp + pid_i_mem + pid_d_gain * (pid_error_temp - pid_last_d_error); if(pid_output > 400)pid_output = 400; //Limit the PI-controller to the maximum controller output else if(pid_output < -400)pid_output = -400; pid_last_d_error = pid_error_temp; //Store the error for the next loop if(pid_output < 5 && pid_output > -5)pid_output = 0; //Create a dead-band to stop the motors when the robot is balanced if(angle_gyro > 30 || angle_gyro < -30 || start == 0 || low_bat == 1){ //If the robot tips over or the start variable is zero or the battery is empty pid_output = 0; //Set the PID controller output to 0 so the motors stop moving pid_i_mem = 0; //Reset the I-controller memory start = 0; //Set the start variable to 0 self_balance_pid_setpoint = 0; //Reset the self_balance_pid_setpoint variable } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Control calculations /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// pid_output_left = pid_output; //Copy the controller output to the pid_output_left variable for the left motor pid_output_right = pid_output; //Copy the controller output to the pid_output_right variable for the right motor BT.listen(); char inByte = BT.read(); Serial.write(inByte); Serial.print(inByte); Serial.print(received_byte); if(inByte == 'S') //brak reakcji {received_byte = B00000011;} //ustawia bit B00000011 if(inByte=='F') //jedź do przodu {received_byte = B00000111;} //ustawia bit B00000111 if(inByte=='B') //jedź do do tyłu {received_byte = B00001011 ;} //ustawia bit B00001011 if(inByte=='R') //skręt w prawo {received_byte = B00000001;} //ustawia bit B00000001 if(inByte=='L') //skręt w lewo {received_byte = B00000010;} //ustawia bit B00000010 if(inByte=='G') //jedź do przodu {received_byte = B00000110;} //ustawia bit B00000110 if(inByte=='I') //jedź do do tyłu {received_byte = B00000101;} //ustawia bit B00000101 if(inByte=='H') //skręt w prawo {received_byte = B00001010;} //ustawia bit B00001010 if(inByte=='J') //skręt w lewo {received_byte = B00001001;} //ustawia bit B00001001 if(received_byte & B00000001){ //If the first bit of the receive byte is set change the left and right variable to turn the robot to the left pid_output_left += turning_speed; //Increase the left motor speed pid_output_right -= turning_speed; //Decrease the right motor speed } if(received_byte & B00000010){ //If the second bit of the receive byte is set change the left and right variable to turn the robot to the right pid_output_left -= turning_speed; //Decrease the left motor speed pid_output_right += turning_speed; //Increase the right motor speed } if(received_byte & B00000100){ //If the third bit of the receive byte is set change the left and right variable to turn the robot to the right if(pid_setpoint > -2.8)pid_setpoint -= 0.07; //Slowly change the setpoint angle so the robot starts leaning forewards if(pid_output > max_target_speed * -1)pid_setpoint -= 0.01; //Slowly change the setpoint angle so the robot starts leaning forewards } if(received_byte & B00001000){ //If the forth bit of the receive byte is set change the left and right variable to turn the robot to the right if(pid_setpoint < 2.8)pid_setpoint += 0.07; //Slowly change the setpoint angle so the robot starts leaning backwards if(pid_output < max_target_speed)pid_setpoint += 0.01; //Slowly change the setpoint angle so the robot starts leaning backwards } if(!(received_byte & B00001100)){ //Slowly reduce the setpoint to zero if no foreward or backward command is given if(pid_setpoint > 0.7)pid_setpoint -=0.09; //If the PID setpoint is larger then 0.5 reduce the setpoint with 0.05 every loop else if(pid_setpoint < -0.5)pid_setpoint +=0.09; //If the PID setpoint is smaller then -0.5 increase the setpoint with 0.05 every loop else pid_setpoint = 0; //If the PID setpoint is smaller then 0.5 or larger then -0.5 set the setpoint to 0 } //The self balancing point is adjusted when there is not forward or backwards movement from the transmitter. This way the robot will always find it's balancing point if(pid_setpoint == 0){ //If the setpoint is zero degrees if(pid_output < 0)self_balance_pid_setpoint += 0.0015; //Increase the self_balance_pid_setpoint if the robot is still moving forewards if(pid_output > 0)self_balance_pid_setpoint -= 0.0015; //Decrease the self_balance_pid_setpoint if the robot is still moving backwards } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Motor pulse calculations /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //To compensate for the non-linear behaviour of the stepper motors the folowing calculations are needed to get a linear speed behaviour. if(pid_output_left > 0)pid_output_left = 405 - (1/(pid_output_left + 9)) * 5500; else if(pid_output_left < 0)pid_output_left = -405 - (1/(pid_output_left - 9)) * 5500; if(pid_output_right > 0)pid_output_right = 405 - (1/(pid_output_right + 9)) * 5500; else if(pid_output_right < 0)pid_output_right = -405 - (1/(pid_output_right - 9)) * 5500; //Calculate the needed pulse time for the left and right stepper motor controllers if(pid_output_left > 0)left_motor = 400 - pid_output_left; else if(pid_output_left < 0)left_motor = -400 - pid_output_left; else left_motor = 0; if(pid_output_right > 0)right_motor = 400 - pid_output_right; else if(pid_output_right < 0)right_motor = -400 - pid_output_right; else right_motor = 0; //Copy the pulse time to the throttle variables so the interrupt subroutine can use them throttle_left_motor = left_motor; throttle_right_motor = right_motor; /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Loop time timer /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //The angle calculations are tuned for a loop time of 4 milliseconds. To make sure every loop is exactly 4 milliseconds a wait loop //is created by setting the loop_timer variable to +4000 microseconds every loop. while(loop_timer > micros()); loop_timer += 4000; } } /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Interrupt routine TIMER2_COMPA_vect /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ISR(TIMER2_COMPA_vect){ //Left motor pulse calculations throttle_counter_left_motor ++; //Increase the throttle_counter_left_motor variable by 1 every time this routine is executed if(throttle_counter_left_motor > throttle_left_motor_memory){ //If the number of loops is larger then the throttle_left_motor_memory variable throttle_counter_left_motor = 0; //Reset the throttle_counter_left_motor variable throttle_left_motor_memory = throttle_left_motor; //Load the next throttle_left_motor variable if(throttle_left_motor_memory < 0){ //If the throttle_left_motor_memory is negative PORTD &= 0b11110111; //Set output 3 low to reverse the direction of the stepper controller throttle_left_motor_memory *= -1; //Invert the throttle_left_motor_memory variable } else PORTD |= 0b00001000; //Set output 3 high for a forward direction of the stepper motor } else if(throttle_counter_left_motor == 1)PORTD |= 0b00000100; //Set output 2 high to create a pulse for the stepper controller else if(throttle_counter_left_motor == 2)PORTD &= 0b11111011; //Set output 2 low because the pulse only has to last for 20us //right motor pulse calculations throttle_counter_right_motor ++; //Increase the throttle_counter_right_motor variable by 1 every time the routine is executed if(throttle_counter_right_motor > throttle_right_motor_memory){ //If the number of loops is larger then the throttle_right_motor_memory variable throttle_counter_right_motor = 0; //Reset the throttle_counter_right_motor variable throttle_right_motor_memory = throttle_right_motor; //Load the next throttle_right_motor variable if(throttle_right_motor_memory < 0){ //If the throttle_right_motor_memory is negative PORTD |= 0b00100000; //Set output 5 low to reverse the direction of the stepper controller throttle_right_motor_memory *= -1; //Invert the throttle_right_motor_memory variable } else PORTD &= 0b11011111; //Set output 5 high for a forward direction of the stepper motor } else if(throttle_counter_right_motor == 1)PORTD |= 0b00010000; //Set output 4 high to create a pulse for the stepper controller else if(throttle_counter_right_motor == 2)PORTD &= 0b11101111; //Set output 4 low because the pulse only has to last for 20us } Tutaj zamieszczam jeszcze link do krótkiego filmiku aby zobrazować jak działa robot przed połączeniem z telefonem ( do około 5 sekundy) oraz po połączeniu z telefonem. Praca kół robota Z góry bardzo dziękuję za okazaną mi pomoc w rozwiązaniu tego problemu.
  3. Zastosowałem się do powyższych rad i program działa 🙂 Po pierwsze całkowicie usunąłem "termostat" i po prostu bezpośrednio pod "if" napisałem co program ma robić. Po drugie pozmieniałem zapis "digitalWrite". Ostatnią rzeczą którą wykonałem to wprowadzenie OR pomiędzy dwa "sensor.avalable()" . Poniżej zamieszczam program który działa: #include <OneWire.h> #include <DS18B20.h> // Numer pinu do którego podłaczasz czujnik #define ONEWIRE_PIN1 3 #define ONEWIRE_PIN2 2 byte address1[8] = {0x28, 0x79, 0x13, 0x8, 0x0, 0x0, 0x80, 0xB2}; byte address2[8] = {0x28, 0xB7, 0x17, 0x8, 0x0, 0x0, 0x80, 0x21}; OneWire onewire1(ONEWIRE_PIN1),onewire2(ONEWIRE_PIN2); DS18B20 sensors1(&onewire1), sensors2(&onewire2); void setup() { while(!Serial); Serial.begin(9600); sensors1.begin(); sensors1.request(address1); sensors2.begin(); sensors2.request(address2); pinMode(4,OUTPUT); pinMode(5,OUTPUT); pinMode(6,OUTPUT); pinMode(7,OUTPUT); } void loop() { if (sensors1.available() || sensors2.available()); { float temperature1 = sensors1.readTemperature(address1); Serial.print(temperature1); Serial.println(F(" 'C")); sensors1.request(address1); float temperature2 = sensors2.readTemperature(address2); Serial.print(temperature2); Serial.println(F(" 'C")); sensors2.request(address2); if(temperature2 > 29) {digitalWrite(4,HIGH); digitalWrite(5,HIGH); digitalWrite(6,LOW); digitalWrite(7,LOW);} if(temperature2 < 28) { if(temperature1 < 25) {digitalWrite(4,HIGH); digitalWrite(5,HIGH); digitalWrite(6,HIGH); digitalWrite(7,HIGH);} if( temperature1 > 26) {digitalWrite(4,LOW); digitalWrite(5,LOW); digitalWrite(6,LOW); digitalWrite(7,HIGH); } } } } Wielkie dzięki za pomoc a w szczególności Tobie Deshipu
  4. Dzięki za odpowiedź. Zaczynając od początku to przekaźniki nie są podłączone bezpośrednio a jest to gotowa płytka z 4 przekaźnikami i pozostałą elektroniką. Co do programu to musze przyznać że nie mam z tym za dużego doświadczenia. Nie używam termostatu w projekcie. Słowo "termostat" jest jakby to ująć jakąś zmienną która zmienia się w zależności od temperatury2 i jest albo stanem wysokim albo stanem niskim(równie dobrze może to być zupełnie inne słowo). To że na początku umieściłem " termostat 1" miało wpływ przez to że niezbyt wiedziałem jak zrobić aby program zadziałał. Co do "(sensors2.available());" to sam do końca nie wiem co to robi. Program znalazłem jako przykład do odczytu z 1 czujnika temperatury. Jako że potrzebowałem 2 czujników powieliłem program dopisując do oznaczeń numer 1 lub 2 w zależności do któego czujnika miało się to odnosić. Po powieleniu odczytu temperatury dopisałem zależność kiedy jaki przekaźnik ma się załączać. Tak jak mówisz wklejam tu jeszcze raz mój kod z komentarzami jak ja rozumiem program: #include <OneWire.h> #include <DS18B20.h> // Numer pinu do którego podłaczasz czujnik #define ONEWIRE_PIN1 3 #define ONEWIRE_PIN2 2 #define termostat 1 byte address1[8] = {0x28, 0x79, 0x13, 0x8, 0x0, 0x0, 0x80, 0xB2}; byte address2[8] = {0x28, 0xB7, 0x17, 0x8, 0x0, 0x0, 0x80, 0x21}; //Adresy czujników temperatury OneWire onewire1(ONEWIRE_PIN1),onewire2(ONEWIRE_PIN2); DS18B20 sensors1(&onewire1), sensors2(&onewire2); void setup() { while(!Serial); Serial.begin(9600); sensors1.begin(); sensors1.request(address1); //łączenie się z czujnikiem o podanym adresie sensors2.begin(); sensors2.request(address2); pinMode(10,OUTPUT); pinMode(11,OUTPUT); pinMode(12,OUTPUT); pinMode(13,OUTPUT); } void loop() { if (sensors1.available()) { float temperature1 = sensors1.readTemperature(address1); Serial.print(temperature1); //wyświetlenie temperatury Serial.println(F(" 'C")); sensors1.request(address1); (sensors2.available()); float temperature2 = sensors2.readTemperature(address2); Serial.print(temperature2); Serial.println(F(" 'C"));//wyświetlenie temperatury sensors2.request(address2); if(temperature2 > 33) digitalWrite(termostat, HIGH);//ustala stan słowa "termostat" if(temperature2 < 32) digitalWrite(termostat, LOW); if(termostat == LOW && temperature1 < 30) digitalWrite(10,HIGH),(11,HIGH),(12,HIGH),(13,HIGH); if(termostat == LOW && temperature1 > 31) digitalWrite(10, LOW),(11, LOW),(12, LOW),(13,HIGH); if(termostat == HIGH) digitalWrite(10, HIGH),(11,HIGH),(12,LOW),(13,LOW); } } Wiem że może wychodzę teraz na antytalent w programowaniu no ale poświęciłem już temu dość sporo czasu i nie wiem jak to zrobić aby działało.
  5. Hej, Zabrałem się za stworzenie programu który polega na sterowaniu 4 przekaźnikami. Wysterowywanie tych przekaźników ma być zależne w jakich zakresach jest odczyt temperatury z dwóch czujników DS18B20. Po wgraniu programu do Arduino czujniki temperatury działają natomiast przekaźniki już nie. Przekaźnik Q10 niewysterowany (HIGH) natomiast przekaźniki Q11, Q12, Q13 wysterowane (LOW) (przekaźniki wysterowywane są poprzez podanie na pin sygnałowy masy). Taki stan przekaźników jest cały czas mimo że zmienia się temperatura. Bardzo proszę o pomoc gdyż mam odczucie że zrobiłem jakiś błąd w pisaniu programu a wszelkie próby zmiany programu nie przynosiły zamierzonego efektu. Z góry dziękuję za pomoc. Program : #include <OneWire.h> #include <DS18B20.h> // Numer pinu do którego podłaczasz czujnik #define ONEWIRE_PIN1 3 #define ONEWIRE_PIN2 2 #define termostat 1 byte address1[8] = {0x28, 0x79, 0x13, 0x8, 0x0, 0x0, 0x80, 0xB2}; byte address2[8] = {0x28, 0xB7, 0x17, 0x8, 0x0, 0x0, 0x80, 0x21}; OneWire onewire1(ONEWIRE_PIN1),onewire2(ONEWIRE_PIN2); DS18B20 sensors1(&onewire1), sensors2(&onewire2); void setup() { while(!Serial); Serial.begin(9600); sensors1.begin(); sensors1.request(address1); sensors2.begin(); sensors2.request(address2); pinMode(10,OUTPUT); pinMode(11,OUTPUT); pinMode(12,OUTPUT); pinMode(13,OUTPUT); } void loop() { if (sensors1.available()) { float temperature1 = sensors1.readTemperature(address1); Serial.print(temperature1); Serial.println(F(" 'C")); sensors1.request(address1); (sensors2.available()); float temperature2 = sensors2.readTemperature(address2); Serial.print(temperature2); Serial.println(F(" 'C")); sensors2.request(address2); if(temperature2 > 33) digitalWrite(termostat, HIGH); if(temperature2 < 32) digitalWrite(termostat, LOW); if(termostat == LOW && temperature1 < 30) digitalWrite(10,HIGH),(11,HIGH),(12,HIGH),(13,HIGH); if(termostat == LOW && temperature1 > 31) digitalWrite(10, LOW),(11, LOW),(12, LOW),(13,HIGH); if(termostat == HIGH) digitalWrite(10, HIGH),(11,HIGH),(12,LOW),(13,LOW); } } __________ Komentarz dodany przez: Treker
  6. Cześć, Od dłuższego czasu zamierzałem zbudować robota balansującego i w końcu zabrałem się za budowę. Od razu zaznaczę że nie jestem zbyt dużo doświadczony w budowaniu robotów i programowaniu i będzie to mój 1 robot. Aby przybliżyć temat na początku wypiszę elementy które użyłem: silniki nema17 sterowniki do silników: a4988 żyroskop GY-521 bluetooth: HC-05 Arduino UNO Kwestia mechaniczna nie sprawiła mi sporo kłopotów, w miarę udało mi się to przyzwoicie złożyć. Problem pojawił się przy napisaniu programu. Znalazłem przykładowe programy do żyroskopu, silników i komunikacji. Jeżeli używam danego programu do obsługi konkretnej rzeczy to wszystko działa ok. Problem pojawia się gdy próbuję uzależnić obrót silników od żyroskopu. Do żyroskopu użyłem znalezionego w internecie programu a mianowicie filtr kalmana. Dodałem do niego sterowanie silnikami uzależnione od wychylenia a mianowicie silnik włącza się przy danym wychyleniu w daną stronę a wyłącza się gdy żyroskop wskaże 0. Niestety silnik nie chodzi poprawnie, kręci się dużo wolniej niż powinien dodatkowo dziwnie bucząc oraz jego obrót nie jest "czysty" ( minimalnie zmienia częstotliwość obracania się), dodatkowo wartość odczytywana z żyrokoskopu w momencie załączenia silnika albo gwałtownie skoczy lub zmaleje o parę stopni, albo wartość ta zacznie sobie pulsować wraz z pulsowaniem buczenia silnika. Poniżej zamieszczam okrojony program a mianowicie uwzględniający tylko 1 silnik który ma uruchomić się przy osiągnięciu wychylenia -10 lub 10. (masy połączyłem ze sobą) program: #include <Wire.h> #include <Kalman.h> #define RESTRICT_PITCH Kalman kalmanX; Kalman kalmanY; /* IMU Data */ double accX, accY, accZ; double gyroX, gyroY, gyroZ; int16_t tempRaw; double gyroXangle, gyroYangle; // Angle calculate using the gyro only double compAngleX, compAngleY; // Calculated angle using a complementary filter double kalAngleX, kalAngleY; // Calculated angle using a Kalman filter uint32_t timer; uint8_t i2cData[14]; // Buffer for I2C data // TODO: Make calibration routine void setup() { pinMode(4,OUTPUT); pinMode(3,OUTPUT); pinMode(13,OUTPUT); pinMode(12,OUTPUT); pinMode(9,OUTPUT); pinMode(10,OUTPUT); Serial.begin(115200); Wire.begin(); #if ARDUINO >= 157 Wire.setClock(400000UL); // Set I2C frequency to 400kHz #else TWBR = ((F_CPU / 400000UL) - 16) / 2; // Set I2C frequency to 400kHz #endif i2cData[0] = 7; // Set the sample rate to 1000Hz - 8kHz/(7+1) = 1000Hz i2cData[1] = 0x00; // Disable FSYNC and set 260 Hz Acc filtering, 256 Hz Gyro filtering, 8 KHz sampling i2cData[2] = 0x00; // Set Gyro Full Scale Range to ±250deg/s i2cData[3] = 0x00; // Set Accelerometer Full Scale Range to ±2g while (i2cWrite(0x19, i2cData, 4, false)); // Write to all four registers at once while (i2cWrite(0x6B, 0x01, true)); // PLL with X axis gyroscope reference and disable sleep mode while (i2cRead(0x75, i2cData, 1)); if (i2cData[0] != 0x68) { // Read "WHO_AM_I" register Serial.print(F("Error reading sensor")); while (1); } delay(100); // Wait for sensor to stabilize /* Set kalman and gyro starting angle */ while (i2cRead(0x3B, i2cData, 6)); accX = (i2cData[0] << 8) | i2cData[1]; accY = (i2cData[2] << 8) | i2cData[3]; accZ = (i2cData[4] << 8) | i2cData[5]; // Source: http://www.freescale.com/files/sensors/doc/app_note/AN3461.pdf eq. 25 and eq. 26 // atan2 outputs the value of -π to π (radians) - see http://en.wikipedia.org/wiki/Atan2 // It is then converted from radians to degrees #ifdef RESTRICT_PITCH // Eq. 25 and 26 double roll = atan2(accY, accZ) * RAD_TO_DEG; double pitch = atan(-accX / sqrt(accY * accY + accZ * accZ)) * RAD_TO_DEG; #else // Eq. 28 and 29 double roll = atan(accY / sqrt(accX * accX + accZ * accZ)) * RAD_TO_DEG; double pitch = atan2(-accX, accZ) * RAD_TO_DEG; #endif kalmanX.setAngle(roll); // Set starting angle kalmanY.setAngle(pitch); gyroXangle = roll; gyroYangle = pitch; compAngleX = roll; compAngleY = pitch; timer = micros(); } void loop() { /* Update all the values */ while (i2cRead(0x3B, i2cData, 14)); accX = ((i2cData[0] << 8) | i2cData[1]); accY = ((i2cData[2] << 8) | i2cData[3]); accZ = ((i2cData[4] << 8) | i2cData[5]); tempRaw = (i2cData[6] << 8) | i2cData[7]; gyroX = (i2cData[8] << 8) | i2cData[9]; gyroY = (i2cData[10] << 8) | i2cData[11]; gyroZ = (i2cData[12] << 8) | i2cData[13]; double dt = (double)(micros() - timer) / 1000000; // Calculate delta time timer = micros(); // Source: http://www.freescale.com/files/sensors/doc/app_note/AN3461.pdf eq. 25 and eq. 26 // atan2 outputs the value of -π to π (radians) - see http://en.wikipedia.org/wiki/Atan2 // It is then converted from radians to degrees #ifdef RESTRICT_PITCH // Eq. 25 and 26 double roll = atan2(accY, accZ) * RAD_TO_DEG; double pitch = atan(-accX / sqrt(accY * accY + accZ * accZ)) * RAD_TO_DEG; #else // Eq. 28 and 29 double roll = atan(accY / sqrt(accX * accX + accZ * accZ)) * RAD_TO_DEG; double pitch = atan2(-accX, accZ) * RAD_TO_DEG; #endif double gyroXrate = gyroX / 131.0; // Convert to deg/s double gyroYrate = gyroY / 131.0; // Convert to deg/s #ifdef RESTRICT_PITCH // This fixes the transition problem when the accelerometer angle jumps between -180 and 180 degrees if ((roll < -90 && kalAngleX > 90) || (roll > 90 && kalAngleX < -90)) { kalmanX.setAngle(roll); compAngleX = roll; kalAngleX = roll; gyroXangle = roll; } else kalAngleX = kalmanX.getAngle(roll, gyroXrate, dt); // Calculate the angle using a Kalman filter if (abs(kalAngleX) > 90) gyroYrate = -gyroYrate; // Invert rate, so it fits the restriced accelerometer reading kalAngleY = kalmanY.getAngle(pitch, gyroYrate, dt); #else // This fixes the transition problem when the accelerometer angle jumps between -180 and 180 degrees if ((pitch < -90 && kalAngleY > 90) || (pitch > 90 && kalAngleY < -90)) { kalmanY.setAngle(pitch); compAngleY = pitch; kalAngleY = pitch; gyroYangle = pitch; } else kalAngleY = kalmanY.getAngle(pitch, gyroYrate, dt); // Calculate the angle using a Kalman filter if (abs(kalAngleY) > 90) gyroXrate = -gyroXrate; // Invert rate, so it fits the restriced accelerometer reading kalAngleX = kalmanX.getAngle(roll, gyroXrate, dt); // Calculate the angle using a Kalman filter #endif gyroXangle += gyroXrate * dt; // Calculate gyro angle without any filter gyroYangle += gyroYrate * dt; //gyroXangle += kalmanX.getRate() * dt; // Calculate gyro angle using the unbiased rate //gyroYangle += kalmanY.getRate() * dt; compAngleX = 0.93 * (compAngleX + gyroXrate * dt) + 0.07 * roll; // Calculate the angle using a Complimentary filter compAngleY = 0.93 * (compAngleY + gyroYrate * dt) + 0.07 * pitch; // Reset the gyro angle when it has drifted too much if (gyroXangle < -180 || gyroXangle > 180) gyroXangle = kalAngleX; if (gyroYangle < -180 || gyroYangle > 180) gyroYangle = kalAngleY; /* Print Data */ #if 0 // Set to 1 to activate Serial.print(accX); Serial.print("\t"); Serial.print(accY); Serial.print("\t"); Serial.print(accZ); Serial.print("\t"); Serial.print(gyroX); Serial.print("\t"); Serial.print(gyroY); Serial.print("\t"); Serial.print(gyroZ); Serial.print("\t"); Serial.print("\t"); #endif Serial.print(roll); Serial.print("\t"); Serial.print(gyroXangle); Serial.print("\t"); Serial.print(compAngleX); Serial.print("\t"); Serial.print(kalAngleX); Serial.print("\t"); Serial.print("\t"); Serial.print(pitch); Serial.print("\t"); Serial.print(gyroYangle); Serial.print("\t"); Serial.print(compAngleY); Serial.print("\t"); Serial.print(kalAngleY); Serial.print("\t"); #if 0 // Set to 1 to print the temperature Serial.print("\t"); double temperature = (double)tempRaw / 340.0 + 36.53; Serial.print(temperature); Serial.print("\t"); #endif Serial.print("\r\n"); delay(2); {if (kalAngleY > 10 ) digitalWrite((9),HIGH); if (kalAngleY < 0) digitalWrite((9),LOW); if (kalAngleY < -10 ) digitalWrite((10),HIGH); if (kalAngleY > 0) digitalWrite((10), LOW);} if (digitalRead(9)==HIGH ) {digitalWrite(3,HIGH); { digitalWrite(4,HIGH); delayMicroseconds(500); digitalWrite(4,LOW); delayMicroseconds(500); } } else if (digitalRead(10)==HIGH ) {digitalWrite(3,LOW); { digitalWrite(4,HIGH); delayMicroseconds(500); digitalWrite(4,LOW); delayMicroseconds(500); } } } oraz i2c const uint8_t IMUAddress = 0x68; // AD0 is logic low on the PCB const uint16_t I2C_TIMEOUT = 1000; // Used to check for errors in I2C communication uint8_t i2cWrite(uint8_t registerAddress, uint8_t data, bool sendStop) { return i2cWrite(registerAddress, &data, 1, sendStop); // Returns 0 on success } uint8_t i2cWrite(uint8_t registerAddress, uint8_t *data, uint8_t length, bool sendStop) { Wire.beginTransmission(IMUAddress); Wire.write(registerAddress); Wire.write(data, length); uint8_t rcode = Wire.endTransmission(sendStop); // Returns 0 on success if (rcode) { Serial.print(F("i2cWrite failed: ")); Serial.println(rcode); } return rcode; // See: http://arduino.cc/en/Reference/WireEndTransmission } uint8_t i2cRead(uint8_t registerAddress, uint8_t *data, uint8_t nbytes) { uint32_t timeOutTimer; Wire.beginTransmission(IMUAddress); Wire.write(registerAddress); uint8_t rcode = Wire.endTransmission(false); // Don't release the bus if (rcode) { Serial.print(F("i2cRead failed: ")); Serial.println(rcode); return rcode; // See: http://arduino.cc/en/Reference/WireEndTransmission } Wire.requestFrom(IMUAddress, nbytes, (uint8_t)true); // Send a repeated start and then release the bus after reading for (uint8_t i = 0; i < nbytes; i++) { if (Wire.available()) data[i] = Wire.read(); else { timeOutTimer = micros(); while (((micros() - timeOutTimer) < I2C_TIMEOUT) && !Wire.available()); if (Wire.available()) data[i] = Wire.read(); else { Serial.println(F("i2cRead timeout")); return 5; // This error value is not already taken by endTransmission } } } return 0; // Success } Z góry dziękuję wszystkim za udzielenie mi pomocy. Pozdrawiam
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.