Skocz do zawartości

FIM

Users
  • Zawartość

    12
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Informacje

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Warszawa
  • Zawód
    Konstruktor/Inżynier

Osiągnięcia użytkownika FIM

Odkrywca

Odkrywca (4/19)

  • Za 5 postów
  • To już rok!
  • To już 5 lat!
  • To już 10 lat!

Odznaki

0

Reputacja

  1. FIM

    Motorized Panorama

    Witam Połączenie silnika bezpośrednio z układem napędzanym oczywiście jest możliwe, powoduje obciążenie łożysk poprzecznych wału silnika siłą osiową, co nie jest wskazane ze względu na ich szybsze zużycie i oczywiście jest technicznie mniej poprawne od rozwiązania z przekładnią z pasem zębatym i łożyskowanym wałem panoramy - tu siły na łożyskach są poprzeczne - czyli zgodne z ich przeznaczeniem. W przypadku zastosowania rozwiązania z bezpośrednim sprzęgnięciem panoramy z silnikiem należałoby moim zdaniem rozważyć, jakie będą obciążenia osiowe dynamiczne w trakcie jazdy robota, ponieważ statycznie łożyska silnika wytrzymają około 10% nośności poprzecznej, jednak dynamiczne obciążenia osiowe przy odpowiednio dużym obciążeniu spowodują w pierwszym etapie zużycia łożysk wzrost konsumpcji prądu, brak płynności obrotu a potem to już po bandzie: rezonanse mechaniczne silnika (krokowego), problemy z wysterowaniem z odpowiednią liczbą impulsów i tym podobne. Pozdrawiam
  2. FIM

    Ile macie lat?

    Rany, 37 😉
  3. Witam Polecam książkę p.t. "Maszyny kroczące. Podstawy, projektowanie, sterowanie i wzorce biologiczne" autorstwa p. Teresy Zielińskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2003. Nie wiem czy była wznawiana Pozdrawiam
  4. Witam Bardzo ładny. Szczególnie podoba mi się upakowanie: przejrzyście i z głową. Robocik który powstał na bazie prototypu jest ekstra. Żeby nie było zbyt słodko - mała sugestia: kable staraj się zbierać w wiązki i mocuj do czego się da, wyprowadzenia kabli z płytek czy złącz kablowych zawsze mocuj do stałych elementów konstrukcji - daje to dobry nawyk. Pozdrawiam
  5. Witam! Szukam danych technicznych silnika prądu stałego produkcji CCCP typ (konwersja z cyrylicy) DPR-62-N1-03. Mam dwa takie silniki pięknie zapakowane: zawinięte w papier natłuszczany, w pudełku kartonowym z woreczkami płóciennymi pełnymi silca-gelu - po prostu miodzio - tyle że żadnych danych. Odkupione z firmy zajmującej się produkcją zbrojeniową. Pozdrawiam
  6. FIM

    Silniki czy serwa?

    Witam! Z maxonami do czynienia nie miałem, stosowałem kiedyś silniki portescapa - praca idealna - klienta było stać, więc dostał. Natomiast miałem do czynienia z urządzeniem które zostało zaprojektowane w oparciu o bardzo dobre silniki, ale z demontażu. Wykonano kilkadziesiąt sztuk urządzeń - wszyscy zadowoleni bo tanio wyszły elementy. Po pół roku serwis był w drodze 7 dni w tygodniu. Mechanicznie silniki były nie zużyte - padało uzwojenie - szybka praca nawrotna (hamowanie przeciwprądami), silnie obciążone od konstrukcji mechanicznej. Ja miałem to poprawić - tra-ge-dia. Stąd, między innymi, moje podejście. Co do chińskich silników - ich jakość jest już na satysfakcjonującym poziomie - a cena kilka razy niższa od uznanych firmówek. Myślę, że NASA stać na dowolny sprzęt 🙂 - oby zlecali nam prace 🙂 - wtedy my też będziemy kupować maxony nówki sztuki nawet do wentylatora biurkowego. Amatorsko, z zastrzeżeniem czasu pracy, demobil jest OK! Pozdrawiam
  7. FIM

    Silniki czy serwa?

    Witam Przejrzałem stronki do których Kolega podał linki, ładne, nie powiem. Jednak silniki te nie pochodzą bezpośrednio od producenta tylko z demontażu - cytat z ostatniego linku: "A number of surplus sites are selling a compact, low-current motor that is perfect for robotics." Co oznacza, że silnik kosztował 8-12USD (patrz jak wyżej) czyli pewnie tyle co na Wolumenie - około 30PLN. Używając tego silnika nie wiemy ile życia ma przed sobą - mógł pracować kilkaset motogodzin w sposób ciągły lub kilkaset w pracy start-stopowej. Jakość zawsze kosztuje. Co do wypowiedzi Kolegi na temat obciążenia łożyskowania wałka motoreduktora, to przy niewielkiej masie robota obciążenie siłami poprzecznymi w jeździe na wprost i wdłużnymi podczas np. skrętu nie przekracza nośności statycznej łożyska (mała prędkość obrotowa), więc nie ma się co obawiać ich uszkodzenia. Przy większych konstrukcjach wałki napędowe kół i tak powinny być łożyskowane niezależnie od motoreduktora - choć nie zawsze są 😉 - patrz zdjęcie https://www.forbot.pl/forum/upload_img/obrazki/IMG_497c5213918601213.jpg Z mojej wypowiedzi nie wynika, że nie wolno stosować serw do napędów głównych - wyrażam tylko swoją opinię opartą na wiedzy i doświadczeniu. A co do kosztów transportu, sprowadzam aktualnie z USA nowe części i wysyłka ekonomiczna kosztuje mnie 11USD przy wartości części 60USD. Pozdrawiam
  8. FIM

    Silniki czy serwa?

    Witam Wymieniasz silniki z górnej półki, do zastosowań profesjonalnych np. medycznych - spełniane przez nie normy zajmą kilka stron pisanych małą czcionką. Motoreduktor o dobrej kulturze pracy i trwałości można kupić siedem razy taniej, tylko producent jest mniej znany - SHENGGUANG MOTOR CO LTD 😉 - za silnik RG50M 775 12 5000-33K zapłaciłem w firmie Discotech 107 PLN brutto. Niezłe są silniki PROTEC z Wobitu, tylko na ich stronie panuje niemożebny bałagan. A co do postu: jestem gorącym zwolennikiem stosowania urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem - motoreduktory do napędów głównych, serwa jako układy wykonawcze. Prowadzi to do uporządkowania konstrukcji, zwiększenia niezawodności (szczególnie w przypadku pracy n.p. ciągłej) co przekłada się na zadowolenie konstruktora i (czasami) klienta. Pozdrawiam
  9. FIM

    Jaki napęd?

    Witam! Z rozpędzeniem 25 kg do 10km/h to będzie pewien problem, ponieważ to co ma być rozpędzone musi ostatecznie uzyskać prędkość "przelotową" 2.8 m/s. Przy tej masie motoreduktor z momentem obrotowym jaki musi być uzyskany przy dużej prędkości obrotowej (dla koła o średnicy 180mm- duże koła do monstera musi to być rzędu 300 obr/min) jest trudny do znalezienia. Z tego co wiem to silniki momentowe w specjalnych wykonaniach to umożliwiają, bądź ostatecznie przekładnia redukcyjna o dużym przełożeniu z "szybkim" silnikiem. Ostatecznie pozostaje silnik spalinowy.. Pozdrawiam
  10. Witam! Wszystkim mającym problemy z zakupem kół pasowych lub zębatych polecam skorzystanie z usług firmy SKIFFY która sprzedaje takie elementy (minimalne zamówienie to 10 szt. jednego rodzaju ale ceny nie są wygórowane). Poza tym wytoczenie pary kół pasowych wg rysunku w warsztacie z którym współpracuję to kilka złotych, a ceny są raczej w całym kraju porównywalne. Pozdrawiam
  11. FIM

    Silniczki - gdzie kupić

    Witam! Do konstrukcji mojego robota wykorzystuję motoreduktory typ RG50M kupione w firmie Discotech z Warszawy po 107 pln za sztukę (motoreduktor jest chiński ale np w porównaniu z motoreduktorem Parvalux o zbliżonych parametrach jest 3x tańszy.) Dobrym sposobem jest wymontowanie silnika z przekładnią z wkrętaka akumulatorowego. Wkrętak "bezfirmowy" można kupić w markecie za około 20 pln i za to mamy: duży moment obrotowy (przy niezbyt oszałamiającej prędkości) i powtarzalność zakupu przy konieczności wymiany silnika. Pozdrawiam
  12. Do projektowania 3D części mechanicznych polecam Alibre Express (darmowy i legalny) z tym, że tworzyć w tej wersji można tylko obiekty typu bryła i złożenia do 5-u unikalnych części. Rysunki 2D z bryły chyba bez ograniczeń. Do płaskiego rysowania z kolei Solid Edge 2D Drafting - też darmowy i legalny - wymagana jedynie rejestracja (na kod rejestracji można czasem dłuuugo poczekać). Nie wiem, czy te programy mają wersję na Linuxa. Co do Inventora - oryginał jest horrendalnie drogi. Ja używam do projektowania Alibre Design w wersji Professional i mając do czynienia z Inventorem stwierdzam, że niszowy Alibre jest przyjaźniejszy w obsłudze a zakres możliwości ma podobny. Pozdrawiam
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.