Skocz do zawartości

Zdobądź Proxxona FBS 240/E - #7 - Tips&Tricks


Treker

Pomocna odpowiedź

html_mig_img
Zgodnie z rozpoczętym cyklem nadszedł czas na kolejne zadanie. Stawka jest wysoka, bo w wasze ręce może trafić jeszcze kilka  Proxxonów.Dziś rusza następne zadanie, czyli okazja do zdobycia kolejnej szlifierko-wiertarki!

UWAGA, to tylko wstęp! Dalsza część artykułu dostępna jest na blogu.

Przeczytaj całość »

Poniżej znajdują się komentarze powiązane z tym wpisem.

Link do komentarza
Share on other sites

1. Pierwsze co mi przychodzi do głowy - robiąc płytki termotransferem/fototransferem łatwo można się pomylić i przenieść odbicie lustrzane mozaiki ścieżek na płytkę. Jest jeden bardzo prosty trik na zapobieżenie temu - wystarczy na płytce umieścić napis. Jeśli jest czytelny - mamy dobrze ustawioną kartkę/kliszę. W zasadzie wystarczy tekst tylko z jednej strony, bo płytki dwustronne i tak składa się najpierw w kopertę, więc przelotki i pady muszą pasować. Inna sprawa, że na płytce zawsze warto umieszczać datę - to coś jak umieszczanie daty na zdjęciu 🙂 gdy znajdziesz jakąś płytkę za 5 lat w kartonie z "przydasiami", miło zobaczyć ile już siedzisz w tym hobby i na jakim byłeś etapie 😉

2. Kolejny trik też związany z wykonywaniem PCB, teraz konkretnie dla termotransferu - aby papier praktycznie sam "zlazł" z płytki, wystarczy wrzucić ją do octu. Ocet rozpuszcza kredę zawartą w papierze, przez co papier sam odkleja się od płytki.

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Wszystko prędzej czy później się psuje albo wymaga wymiany, dlatego:

Unikaj sklejania części ze sobą. Wyjątek: słabe kleje i taśmy klejące.

Unikaj montowania jednej części pod drugą, albo w inny sposób blokowania

dostępu do wcześniej zamocowanych części.

Baterie zawsze powinny być wymienialne nawet, jeśli je ładujesz. Polecam

taśmę Velcro.

Śrubka to twój najlepszy przyjaciel. Jeśli istotna jest dla ciebie waga, to

możesz użyć śrubek plastikowych.

Wtyczki i gniazdka to także twoi przyjaciele, używaj ich do łączenia

poszczególnych bloków elektroniki twojego robota.

Ogranicz modyfikowanie kupnych części. Modyfikacje te będzie trzeba powtórzyć

przy każdej wymianie na nową.

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

1. Jeśli to możliwe, staraj się unikać projektowania "na styk", szczególnie, jeżeli nie masz wszystkich części u siebie. Dobrze jest sobie zostawić margines, gdyż czasem niektóre elementy np. akumulatory mogą mieć wymiary odbiegające od tych podanych na stronie sklepu/producenta.

2. Projektując elektronikę spróbuj wykorzystać wszystkie piny mikrokontrolera. Jeśli zostaną jakieś "wolne" podłącz do nich np. dodatkowe diody LED i/lub przyciski. Możesz też przeprojektować schemat tak, by wyprowadzić jakiś interfejs komunikacji np. UART. Ułatwi to późniejszą pracę przy programowaniu układu.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Porady wiertarskie:

1. Jeśli uchwyt wiertarski ma zbyt dużą średnicę by złapać wiertło, można je owinąć taśmą lub założyć na nie termokurczkę. Można też gęsto owinąć je cienkim miedzianym drucikiem-nawojowym lub wyjąć pojedynczy drucik z linki.

2. Warto stosować podkładkę pod pcb podczas wiercenia. Świetnie w tej roli sprawdza się stary zeszyt - brulion, łatwo jest wyczuć kiedy przewierciliśmy laminat. Zeszyt sprawdza się też jako podkładka pod lutowanie, choć lepsza jest mata ESD. Polecam brulion z przedmiotu którego nie lubiliście.

3. Złamane wiertło można oszlifować i jeszcze trochę posłuży, można też wykorzystać złamany koniec wiertła jeśli jest dostatecznie długi. Najpopularniejsze rozmiary wierteł do pcb: 0,7 i 1 mm lepiej od razu kupić w większej ilości, wychodzi taniej.

[ Dodano: 03-09-2015, 15:22 ]

Dopisze jeszcze jedno pod drugim, by ładnie wyglądało 🙂. Najwyżej jako rady pozakonkursowe licząc limit znaków.

4. Lepiej wiercić na większych obrotach mniej dociskając wiertło.

5. Wiercąc tanimi wiertłami lepiej najpierw nawiercić wszystkie otwory na płytce. Jak przebijemy się przez warstwę miedzi we wszystkich otworach (mając jeszcze jako takie ostre wiertło) dopiero zaczynamy przewiercać się na wylot przez warstwę laminatu. Podobnie - lepiej zaczynać wiercić od najmniejszych padów, tępym wiertłem (a takie jest nawet po kilkudziesięciu otworach) łatwo je oderwać.

P.S. Po wysłaniu postu na forum przed znakiem nowego akapitu dodaje spację - zgodnie z radą kolegi Phil nie róbcie nic na styk - gramatyka zawsze może trochę ucierpieć 😉.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

To ja zaklepię sobie kolejną poradę, później dodam jakieś screeny/focisze. Robiąc samemu płytki PCB ciężko potem z ręki ładnie powiercić otwory, by trafiały w środek pada. W eaglu jest przydatny .ulp, który bardzo pomaga w późniejszym owierceniu płytki - drill-aid.ulp. Po uruchomieniu tego skryptu wpisujemy rozmiar "napunktowania" pada, klikamy run i na nowej warstwie tworzy się coś na wzór dodatkowych padów z niewielkim otworem, które zasłaniają standardowe dziury. Później ściągnę Eagla i pokażę co i jak dokładnie 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Moja porada jest kierowana do takich żółtodziobów jak ja sam. Kiedy złapiesz bakcyla na majsterkowanie i zechcesz budować cokolwiek, a to cokolwiek – okaże się np. platformą dla pierwszego robota lub obudową super malinowego komputera albo strzałką – a'la Adam Słodowy. Pamiętaj majsterkowiczu młody zanim kupisz jakiegoś gotowca do złożenia za ogromne pieniądze – lepiej wybierz się do pobliskiego marketu budowlanego i sprawdź ile kosztują materiały, z których możesz sobie sam wydłubać coś równie fajnego, ale o wiele taniej. Zawsze rób sobie szablony np. z tektury – zanim coś wytniesz z materiału wyjściowego. Jeżeli nie posiadasz specjalistycznych narzędzi zacznij od zwykłej, ręcznej piłki włosowej – też dasz radę i nabierzesz wprawy. I tyle 🙂

[ Dodano: 04-09-2015, 09:54 ]

Kiedy jest potrzeba szybkiego wykonania otworów w listwach, a nie posiadamy warsztatu do tego celu. Można operację wykonać np. na starym stołku, za imadło posłużyć mogą takie zaciski, a wiertarkę stołową, zainicjować zwykłą, ręczną w tanim uchwycie.

Ładnie, pięknie ale co, kiedy mamy wiercenie gabarytu niemieszczącego się w takim uchwycie? Robimy myk, polegający na umieszczeniu przedmiotu obrabianego na podłodze i skręcenia ramienia uchwytu poza jego stół – Oczywiście przy zachowaniu środków bezpieczeństwa, czyli BHP

Z własnego doświadczenia polecam wiercić takie otwory pojedynczo, a nie wszystkie na raz – mogą wyjść nierówno. I użyć markowego wiertła, parę groszy droższe od zwykłego ale efekt – idą w materiał jak w masło 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Nie wiem czy dobra kategoria, no ale spróbuję.

1. Myślałem jak połączyć wygodę posiadania jednej dużej płytki do nauki programowania z modułowością arduino i możliwością rozbudowywania z czasem.

Pomysł wygląda następująco:

- Podstawą jest płyta drewniana z otworami na moduły, tak by można było je przykręcić

- Moduły są tej samej wielkości dzięki czemu możemy wymienić na te które w danym projekcie są bardziej potrzebne (np. zamienić wyświetlacze na przekaźniki)

- Moduły lutowane są na płytkach uniwersalnych dzięki czemu możemy rozwijać je z czasem a nie musimy projektować całej płytki od razu.

Przykładowy model podstawy i zdjęcie modułu głównego i jednego rozszerzenia w budowie:

2. Na atmegę przyklejam tabelkę z opisem pinów dla łatwiejszego łączenia.

Link do komentarza
Share on other sites

To ja dorzucę coś od siebie i swoich doświadczeń 🙂

* Tak więc, niech wszyscy początkujący (i nie tylko) pamiętają, że istnieją płytki stykowe, na których wstępne projekty dobrze się...hmm...projektuje 😉 i sprawdza, czy taka a nie inna konfiguracja jest dobra. Nie polecam lutować na tzw. "pająka", bo pająki... to inna bajka i inne "zwierzaki", które w elektronice, czy robotyce nie powinny mieć miejsca.

* Jeżeli zdecydujemy się na płytkę stykową, to na banko trzeba kupić przewody połączeniowe do właśnie tych płytek. Nie kupujcie skrętki, czy czegoś innego równie badziewnego, bo później są problemy, że coś przerywa i pierwsza myśl takiego delikwenta "na pewno coś źle zrobiłem, albo procesor jest zepsuty", czy jeszcze coś innego. Średnica skrętki jest mniejsza niż otworów w płytce stykowej, więc lepiej kupić dedykowane przewody, bądź zrobić je samemu (bo nikt nie powiedział, że nie możesz sam zrobić) z końcówkami goldpinowymi.

* Warto też zaznaczyć, że w płytkach stykowych linie zasilania (zazwyczaj po bokach płytki - kolor: niebieski, czerwony), mogą (ale nie muszą) być rozłączone w połowie, dlatego warto tam wpiąć małą zworkę zrobioną z jakiegoś (grubszego niż skrętka) przewodu. Taki mały szczegół, a może na prawdę pomóc, bo czasem okazuje się, że jakimś cudem nie działa druga połowa pewnego projektu.

* Mogę też dodać i powiedzieć, że sam laminat (bez miedzi) jest też dobrym materiałem konstrukcyjnym, z którego można wyciąć sobie podwozie (z ang. chassis) swojej platformy tudzież robota.

* Dobrym sposobem na dość szybkie i bezproblemowe łączenie elementów jest klej na gorąco "Hot Glue", wystarczy dać kapkę tego kleju w miejsce gdzie chcemy coś przymocować i po problemie.

* Jeżeli jesteśmy posiadaczem takiej maszyny jak drukarka 3D (nie koniecznie za grube miliony 😋), może być taka DIY, to mamy nieograniczoną (no dobrze jesteśmy tylko ograniczeni obszarem roboczym drukarki tudzież stołu drukarki) możliwość projektowania nawet prostego podwozia dla robota (co jest niezmierną satysfakcją dla samego siebie), czy nawet gąsienic dla niego lub prostych rzeczy, które ułatwiają życie w domu (niekoniecznie związane z robotyką). Przy tym przyda nam się taka umiejętność, jak obsługa oprogramowania do projektowania przestrzennego.

* Projektując w programie CAD Eagle, gdzie ten program pozwala na maksymalne przybliżenie płytki PCB, które jest niekiedy strasznie mylące i może powodować to później problemy przy trawieniu płytki w zaciszu domu, bo okazało się, że ścieżki są bardzo blisko siebie, a w programie był nawet spory odstęp.

No nic, jak na razie wszystko. Myślę, że pomoże to niektórym osobom 🙂

Jak mi coś najdzie na myśl, to ewentualnie dopiszę.

Pozdrawiam,
Adam

Link do komentarza
Share on other sites

* Warto też zaznaczyć, że w płytkach stykowych linie zasilania (zazwyczaj po bokach płytki - kolor: niebieski, czerwony), mogą (ale nie muszą) być rozłączone w połowie...

W płytkach, które nie mają kolorowych oznaczeń, łączenie bocznych linii należy zrobić jeszcze dziwaczniej:

Link do komentarza
Share on other sites

Kilka Tips&Tricks dla posiadaczy proxxona fbs 240e i innych tego typu sprzętów.

1. Podczas cięcia różnego rodzaju materiałów, w tym np płyt z okleiną czy innych materiałów które łatwo u szczerbić, dobrym pomysłem jest naklejenie taśmy "szkota".

Otrzymamy w ten sposób gładki rant.

2. Ta porada w sumie chyba najprostsza a zarazem najcenniejsza. Jeśli tniecie śruby, pręty gwintowane lub cokolwiek co ma gwint (np. trzeba dopasować śrubę bo za długa). Wpierw nakręćcie nakrętkę na gwint, po przecięciu nakrętka ta nagwintuje na nowo popsutą (uszkodzoną) część śruby. W ten oto sposób możemy uniknąć posiadania gwintownika do prostych czynności.

Sposoby te są proste i znane starym wyjadaczom. Zakładam jednak że komuś się przydadzą.

Pozdrawiam,
Tomasz

Link do komentarza
Share on other sites

Zniszczoną rękojeść śrubokrętu można naprawić lutownicą i kawałkiem laminatu 😃

Żeby pocynować stalowy grot użyłem pasty lutowniczej. Jedna strona chwyciła cynę niczym miedź, i jest zlutowana bezpośrednio z laminatem. Dla lepszej trwałości można wzmocnić goldpinem 😃

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Najnowszy odcinek kursu Arduino przypomniał mi o jednej, ważnej sztuczce programowej. Mikrokontrolery czasem się resetują - powodów jest mnóstwo, np. wyjście z pętli głównej programu (lub jej brak), błąd w programie, albo np. skok napięcia po połączeniu silnika. Co gorsze programy, pomimo resetu, czasem działają. Potrafią robić przedziwne cuda i można spędzić długie godziny zastanawiając się dlaczego program działa inaczej niż wynika z jego kodu.

W takiej sytuacji może pomóc prosta sztuczka: na początku programu wystaczy np. 3 razy mignąć diodą LED lub (i) wysłać komunikat przez RS-232. Wtedy reset układu łatwo jest zauważyć i szukać jego przyczyny, zamiast obwiniać program, czy procesor.

Link do komentarza
Share on other sites

Wiercenie na śliskich powierzchniach: wystarczy przykleić srebrną taśmę i zacząć przez nią wiercić.

Czyste wiercenie w suficie: przewiercić plastikowy kubeczek dnem do wiertła i założyć na wiertarkę.

Łatwe cięcie brzeszczotem: przed cięciem wystarczy zacząć ciąć świeczkę.

Usuwanie wgnieceń w drewnie: Kładziemy na drzewie mokry ręcznik i prasujemy na maksymalnych ustawieniach.

Link do komentarza
Share on other sites

Podczas tworzenia własnej płytki obwodu drukowanego, przed przeniesieniem wydruku na powierzchnie miedzi i procesem trawienia, warto pamiętać o odpowiednim przycięciu laminatu do właściwych wymiarów. Metoda cięcia w warunkach domowych powinna być dla nas przede wszystkim bezpieczna i bezpyłowa, ponieważ najpopularniejszy typ laminatu wykorzystywany do domowej produkcji PCB to FR4 składający się z tkaniny włókna szklanego spojonej żywicą epoksydową. Wdychanie pyłu z włókien szklanych niezbyt służy naszemu zdrowiu. Dlatego wszystkich początkujących i nie tylko, zachęcam aby wykorzystywać do tego celu nożyce do cięcia blachy typu „Pelikan”.

Pozwalają nam one na komfortowe oraz co ważne – dokładne cięcie i docinanie laminatu. Należy tu jedynie pamiętać aby takie nożyce były typu „Pelikan”, ponieważ zwykłe nożyce do cięcia blachy mocno wyginają laminat co może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.