Skocz do zawartości

PCB dla zasilania quadcoptera


htfhere

Pomocna odpowiedź

Witam. Moim zadaniem na najbliższe dni będzie zrobienie płytki zasilającej, która połączy następujące elementy:

Taki oto akumulator

4 kontrolery silników

i ten kontroler lotu

Jako, że jestem w tym raczej zielony, mam szereg wątpliwości, może ktoś pomoże mi je rozwiać:

1. Rozumiem, że ten akumulator posiada żeńskie łącza typu DEAN i na płytce powinienem wlutować męskie odpowiedniki?

2. Moje kontrolery silników nie posiadają łącz na elektrodach zasilających, na zdjęciu które przedstawiłem wyżej są męskie złącza tego samego typu co w przypadku akumulatora, dobrze widzę? Rozumiem, że po prostu powinienem zakupić cztery zestawy męskich oraz żeńskich łącz i w taki sposób dokonać połączenia kontrolery-pcb?

3. Kontroler lotu. które wyjścia są do zasilania? W jego "dokumentacji" nie potrafię tego znaleźć, a na samym kontrolerze nie ma żadnych oznaczeń... ponadto ten akumulator dostarcza napięcie 11V, a kontroler lotu powinien działać na ośmiu, jaki stabilizator napięcia polecacie, aby to napięcie obniżyć?

4. Czy ktoś wie może, jak w programie EAGLE nazywają się te łącza DEAN? Nie potrafię ich znaleźć...

Z góry dziękuję za poświęcony mi czas, domyślam się, że taki nawał pytań może być dla doświadczonych elektroników nieco irytujący, jednakże sam już trochę przy tym siedzę i na te pytania nie potrafię znaleźć odpowiedzi...

Link do komentarza
Share on other sites

1. O ile wiem są to złącza typu kabel-kabel więc raczej nie znajdziesz ich wersji lutowanych bezpośrednio do PCB. Jeśli koniecznie chcesz mieć płytkę do rozprowadzania zasilania (po co?), to od strony akumulatora zrób po prostu dwa duże pady z otworami np. 2mm do wlutowania krótkich odcinków przewodów zakończonych DEANSem.

2. Tak, ESC zwykle nie posiadają żadnych złącz na kablach zasilających własnie z powodu dużej różnorodności złącz akumulatorów. Ja bym wlutował bezpośrednio kable regulatorów do płytki i nie bawił się w żadne złącza pośrednie. Jeżeli jednak chcesz mieć rozłączanie (po co?) to znajdź wysokoprądowe złącza typu PCB-kabel, ale moim zdaniem to szkoda pieniędzy.

3. Typową konfiguracją elektroniki modelu RC jest: odbiornik, regulator silnika (ESC), serwa i akumulator. Schematy połączeń tych elementów są dostępne w sieci a tak w skrócie:

- głównym odbiornikiem energii jest silnik napędowy podłączony do regulatora więc do ESC niego przyłączasz akumulator,
- regulator silnika od strony wejścia "udaje" serwo bo tylko czymś takim umie sterować odbiornik więc ESC podłączasz zwykle do kanału 1 odbiornika,
- do pozostałych kanałów odbiornika podłączasz pozostałe serwa sterujące lotkami, sterami wysokości i kierunku,
- odbiornik zasilany jest poprzez jedno ze swoich wyjść - zwykle wszystko jedno które, więc bardzo szybko wymyślono, że można wbudować w regulator silnika tzw BEC, który podaje stabilizowane napięcie 5V do odbiornika czerpiąc energię z głównego akumulatora (zupełnie niezależny układ nie mający nic wspólnego z silnikiem).

Jeżeli rozumiesz powyższy schemat połączeń, to teraz wyobraź sobie nowość jaką jest kontroler lotu: musi być włączony pomiędzy odbiornik a regulatory (tym razem np. 4). Z jednej strony strony dostaje więc 4 sygnały z odbiornika RC (który potrzebuje zasilania) a z drugiej wypuszcza sterowania PPM do regulatorów, z których każdy ma BEC i chce kogoś zasilać przez swój czerwony kabelek złącza 3-pinowego. Kontroler lotu musi być oczywiście dopasowany do standardów modelarskich więc przyjmuje zasilanie stąd, skąd regulatory go podają, korzysta z tych 5V i przekazuje je dalej do odbiornika. Ponieważ jednak nie jest dobrze, gdy BECe 4 regulatorów silników są zwarte ze sobą (a tak by było gdyby kontroler lotu chciał korzystać z 4 otrzymanych zasilań na raz), zwykle wypina się 3 z nich tak by czerwone kabelki wisiały w powietrzu a kontroler (i pośrednio odbiornik) zasilany jest z tylko z jednego BECa w jednym regulatorze. Czy to jasne?

4. Ponieważ złącza DEAN nie są elementami kładzionymi na PCB, nie będą miały swojego własnego symbolu.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

1. O ile wiem są to złącza typu kabel-kabel więc raczej nie znajdziesz ich wersji lutowanych bezpośrednio do PCB. Jeśli koniecznie chcesz mieć płytkę do rozprowadzania zasilania (po co?), to od strony akumulatora zrób po prostu dwa duże pady z otworami np. 2mm do wlutowania krótkich odcinków przewodów zakończonych DEANSem.

Tylko takie pady powinny być naprawdę duże. Najlepiej dodać po dwa, przez który przepleciesz przewody. Wyrwanie PCB wlutowanymi na krótko złączami DEANS będzie baaardzo łatwe.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedź. Czyli rozumiem, że po prostu w trzech z czterech regulatorach silników mam "oderwać" od wtyki czerwony kabelek z tych trzech, które łączą regulatory silników z kontrolerem lotu?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Tak, to jest rozwiązanie ogólne i na pewno zadziała pod warunkiem, że Twój kontroler lotu ma wszystkie wyjścia równoprawne pod względem przychodzącego zasilania. Sprawdź w specyfikacji, czy któreś jego gniazdko wychodzące do regulatorów nie jest jakoś wyróżnione. Może być tak, że np. dla bezpieczeństwa zasilanie z BECa oczekiwane jest tylko na jednym wyjściu (którym?) i tylko ono ma poprowadzoną ścieżkę od "czerwonej" szpilki. Wtedy możesz nie ucinać kabli, bo i tak tylko jeden regulator będzie zasilał kontroler. Najprościej możesz to sprawdzić poprzez pomiar rezystancji (czyli obecności zwarcia) pomiędzy szpilkami plusowymi wszystkich wyjść do regulatorów. Jeżeli są pozwierane ze sobą, musisz wycinać plusy ze wszystkich kabli oprócz jednego. Pomiar robisz oczywiście bez podłączania jakiegokolwiek zasilania - na "gołej" płytce kontrolera lotu. Może być też tak, że plusy są odseparowane od siebie diodami. Wtedy zwarcia między szpilkami nie będzie a BECe i tak nie będą się wzajemnie widziały i kabli ciąć nie musisz. Przeczytaj instrukcję podłączania - tam na pewno będzie opisane co musisz zrobić.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.