Skocz do zawartości

AI-QUADRO - Stanowisko do badania sys. ster. platform wielowirnikowych


torcek

Pomocna odpowiedź

Podoba Ci się ten projekt? Zostaw pozytywny komentarz i daj znać autorowi, że zbudował coś fajnego!

Masz uwagi? Napisz kulturalnie co warto zmienić. Doceń pracę autora nad konstrukcją oraz opisem.

torcek, kawał dobrej roboty, ale jakoś po przejrzeniu wniosków z magisterki czuję spory niedosyt bo nie dowiedziałem się prawie niczego. Interesuje mnie czy poradziliście sobie z uszkodzeniami tak mechanicznym śmigła jak i elektronicznym regulatora?

Oglądałem wasze filmy i nie do końca jestem przekonany o tym a wiem, że jest to możliwe 🙂. Nie znajdę w tej chwili tego filmu, ale przy braku jednego ze śmigieł, silnika czy regulatora, trzeba zwiększyć obroty pozostałych silników tak, aby cała platforma zaczęła wirować wokół własnej osi. Z tego co pamiętam to nawet można cokolwiek manewrować, ale na pewno da się wylądować nie rozbijając koptera.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

stopa, Treker, Sabre dzięki 🙂

Sabre słuszna uwaga, pierwszym etapem tego projektu grupowego było wykonanie quadrocoptera, który jedynie posiada możliwość wprowadzania trzech wybranych uszkodzeń i zbierania danych (cała reszta to dodatek). Nasza platforma nie posiada aktualnie żadnych algorytmów odpornych na uszkodzenia. Tutaj koniecznie jest uaktualnienie jednego z wykonanych PCB o funkcje kontrolera lotu. Układ ten ponadto musi posiadać algorytmy, które przykładowo w przypadku wystąpienia uszkodzenia śmigła zmienią parametry kontrolera (np. pid) odpowiadającego mu wirnika. Zostało więc jeszcze sporo pracy aby wykonany quadrocopter nosił miano fault-tolerant 🙂

Temat jest dość skomplikowany i to już chyba podchodzi pod doktorat. Oczywiście to zależy też jak bardzo uniwersalne mają być te funkcje 🙂

Filmy o których mówisz można znaleźć pod hasłami fault-tolerant quadrocoper/quadrotor. Co ciekawe algorytmy te powoli wchodzą do użytku komercyjnych autopilotów, czego przykładem może być kontroler Zero Tech Gemini (zapasowa jednostka autopilota, IMU, odbiornika GPS) lub DJI A2 z która posiada funkcje multi-rotor one motor-fault protection (dla platform od 6 wirników wzwyż) 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

DJI A2 z która posiada funkcje multi-rotor one motor-fault protection (dla platform od 6 wirników wzwyż) 🙂

Ale dla hexakoptera właśnie utrata jednego silnika nie stanowi żadnego problemu i chyba nawet każde imu poradzi sobie w hexie bez jednego silnika. Sztuką jest właśnie uratować quadrokoptera w przypadku utraty właśnie jednego z napędów w taki czy inny sposób.

Z ciekawości spytam, będziecie jeszcze rozwijać ten sprzęt? Czy już na magisterce się skończy?

Link do komentarza
Share on other sites

Sabre, u nas na tym się kończy. Cały układ zostaje na wydziale i być może znajdą się osoby które zechcą w ramach swoich prac dyplomowych to kontynuować. Posiadam jeden zestaw płytek dla siebie i chciałbym to rozwijać hobbystycznie

Link do komentarza
Share on other sites

Super projekt, gratulacje! 🙂

Interesuje mnie jednak pewna rzecz. Na filmiku z uszkodzeniem śmigła oraz z uszkodzeniem ESC, kopter zachowuje się zupełni inaczej, chociaż (moim zdaniem) powinien zachowywać się tak samo. W końcu de facto występuje brak siły nośnej na jednym z ramion...

Może mam złe rozumowanie?

Link do komentarza
Share on other sites

kondiz, wszystko zależy od wielkości defektu śmigła. W przypadku nagranego eksperymentu śmigło wyglądało tak:

uszkodzenie było na tyle niewielkie, że sterowanie dalej było możliwe. Sam moment wprowadzania uszkodzenia ma podobny skutek jak w przypadku uszkodzenia ESC, właśnie ze względu na utratę prędkości obrotowej wirnika -> siły nośnej.

Link do komentarza
Share on other sites

Myślałem, że uszkodzenie polegało na rozerwaniu całego śmigła.

Teraz już wszystko jasne, dzięki 😃

Swoją drogą, czytałem gdzieś o badaniach na temat zbudowaniu płytki, która zauważy chociażby taką awarię ESC i automatycznie zatrzyma przeciwległy silnik, dzięki czemu kopter zamiast się oddalać się/fikołkować, mógłby opaść ruchem spiralnym na ziemię z praktycznie zerowym uszkodzeniem. Niestety nie wiem jak się to zakończyło... Myśleliście już, żeby może takie coś "ogarnąć"? 🙂

ew. przeciwległym silnikiem można by zmieniać szybko kierunek obrotów, dzięki czemu quadro mógłby się utrzymać w powietrzu na 3 silnikach 😃

p.s. sorry za OT

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.