Popularny post deshipu Napisano Czerwiec 15, 2015 Popularny post Udostępnij Napisano Czerwiec 15, 2015 Katka to czworonożny robot kroczący z nogami w układzie ssaka. Jest to efekt moich dość wczesnych eksperymentów z budowaniem czworonożnego kroczącego robota o jak najniższej cenie całkowitej. Dzięki zastosowaniu ssaczej konfiguracji nóg możliwe było obliczenie kinematyki odwrotnej dla każdej z nóg pomimo tego, że mają one tylko po dwa serwomechanizmy -- po prostu współrzędne nóg ograniczone są do pionowej, dwuwymiarowej płaszczyzny. Pozwala to jednak na całkiem przyzwoitą kontrolę, a w szczególności, na przemieszczanie środka ciężkości i przesuwanie stóp w liniach prostych po ziemi, dzięki czemu możliwy jest statycznie stabilny chód bez poślizgów. Niestety, są też ograniczenia. Stopy mogą się przesuwać po ziemi jedynie w przód i w tył, zatem niemożliwe jest porządne skręcanie. Owszem, możemy nogami po jednej stronie robota iść szybciej, a po drugiej wolniej albo nawet w przeciwnym kierunku, na zasadzie skręcania czołgu na gąsienicach, ale wiąże się to z dość dużymi poślizgami stóp i w związku z tym sporą nieprzewidywalnością. W sytuacji prawdopodobnie mogłoby pomóc dodatkowe serwo w pasie, pozwalające na skęt tułowia, ale to wymagałoby całkowitej przebudowy robota, więc nie próbowałem tego. Robot jako mózg wykorzystuje Arduino Pro Mini, początkowo umieszczone na domowej roboty płytce z dodanym zasilaniem dla serw, później przełożone na płytkę drukowaną od mojego innego robota. Zasilanie zapewnia pojedyncze ogniwo LiPo z power banku USB, uzupełnione o dużo za duży kondensator elektrolityczny oraz moduł boost zwiększający napięcie do 5V. Elementy wykonawcze to cztery mikroserwa SG90, najtańsze jakie tylko istnieją. Odbiornik podczerwieni pozwala na zmianę trybów działania robota za pomocą pilota TV. Kilka listewek i dźwignie dołączone do serw posłużyły do zbudowania ciała i nóg robota. Elektronika i bateria są przypięte gumką recepturką. Ustawienie nóg nie jest optymalne pod względem ich zasięgu. Tylne nogi musiały zostać obrócone "tyłem naprzód" w stosunku do pierwotnego projektu (oraz w stosunku do tego, jak zazwyczaj wyglądają ssaki), aby uniknąć plątania się z przednimi nogami. Ten układ można jeszcze znacząco poprawić, niestety wymagałoby to przebudowania i przeprogramowania robota, na co nie mam raczej wystarczającej motywacji. Robot ten przez jakiś czas występował "w owczej skórze", wypychając pluszową zabawkę - owcę. Niestety, nie do końca dopasowane wymiary zabawki oraz ślizganie się owiniętych materiałem nóg znacznie pogarszały wydajność chodu, więc zrezygnowałem z tego rozwiązania. Filmik z chodzącym robotem: 7 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
shaslyk135 Czerwiec 15, 2015 Udostępnij Czerwiec 15, 2015 deshipu, Mam nadzieję że nie zbudujesz Big Doga który będzie siał postrach na ulicach. Gratuluję konstrukcji 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Czerwiec 15, 2015 Autor tematu Udostępnij Czerwiec 15, 2015 Zauważyłem dość prostą zależność pomiędzy wielkością robota a trudnością jego wykonania i od tego czasu skupiam się raczej na robotach, które mieszczą się na moim biurku. Natomiast widzę tu całkiem duże możliwości zbudowania robotycznego zwierzątka domowego, na przykład świnki morskiej. Wystarczy dodać jakieś proste czujniki do omijania przeszkód/krawędzi stołu, do tego kilka pasków metalu pod "skórą" do wykrywania głaskania i piezo do wydawania i odbierania dźwięków. Potem napisać program symulujący "emocje" zwierzęcia i zmieniający prawdopodobieństwa jego zachowań (na przykład śpiące, wystraszone, ciekawe, łaknące pieszczot), plus może nawet proste "uczenie" się przez zmianę wag do wpływów różnych bodźców na te emocje i możemy mieć całkiem niezłe efekty. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
sosnus Czerwiec 16, 2015 Udostępnij Czerwiec 16, 2015 Fajna sprawa 🙂 Pokazałbyś zdjęcie/film podczas chodu jak ten film wygląda centralnie z boku? Jestem ciekaw jak to wygląda. Będziesz go przyspieszał? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
deshipu Czerwiec 17, 2015 Autor tematu Udostępnij Czerwiec 17, 2015 Zgodnie z życzeniem, nagranie z boku: Jak widać, mam jakiś problem z jedną z nóg -- podjerzewam zepsute serwo, ale niestety nie udało mi się jeszcze ustalić co dokładnie jest nie tak. Co do przyśpieszenia -- tak jak pisałem, zasięgi nóg są nieoptymalne, przebudowanie nóg pozwoliłoby na robienie większych kroków i przez to zwiększenie szybkości, ale jakoś nie mam na to motywacji. To jest stary eksperyment, który uważam za udany, jednak nie chce mi się do niego na razie wracać. Być może spróbuje jeszcze zaprogramować "trot gait" (to się po polsku chyba "kłus" nazywa?), który jest 2× szybszy kosztem statycznej niestabilności. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Lipiec 1, 2015 Autor tematu Udostępnij Lipiec 1, 2015 Przebudować starego robota mi się nie chciało, ale za to zrobiłem drugiego z podobną konstrukcją, ale innym ustawieniem nóg. Ten wygląda bardziej jak pająk: Następny krok, to przerobienie 4 serw na ciągłą rotację i dodanie ich z kółkami na końcach nóg. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Lipiec 2, 2015 Udostępnij Lipiec 2, 2015 deshipu, i jak się sprawdza to inne ustawienie nóg? Na kołach będziesz stawiał jeszcze innego robota, czy przerobisz tego? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Lipiec 2, 2015 Autor tematu Udostępnij Lipiec 2, 2015 deshipu, i jak się sprawdza to inne ustawienie nóg? Jak widać na wideo, sprawdza się całkiem nieźle. Można jeszcze przyśpieszyć -- ja dałem dość spore pauzy, żeby serwa na pewno osiągnęły zadaną pozycję. Oczywiście tak samo jak pierwsza Katka, także ten robot ma problemy ze skręcaniem -- trzeba to robić "czołgowo", a wiadomo, że wtedy są poślizgi. Na kołach będziesz stawiał jeszcze innego robota, czy przerobisz tego? Raczej przerobię tego. Przerobiłem już nawet jedno SG90 na continous rotation, ale zorientowałem się, że i tak muszę mieć jakieś kółka, więc po prostu zamówiłem cztery gotowe serwa z "okrągłą" dźwignią (czy jak się "servo horn" po polsku nazywa). Przy odrobinie szczęścia uda mi się to zrobić tak, żeby skręcać się dało na kołach, a chodzenie było do pokonywania większych przeszkód. Ma to wyglądać mniej więcej tak: Jak ktoś oglądał GITS Arise, to pewnie mu to będzie wyglądało znajomo. Kółka są pod kątem, więc da się je skręcać przesuwając nogi do przodu i do tyłu. Dam znać jak będę miał jakieś konkrety. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Lipiec 2, 2015 Udostępnij Lipiec 2, 2015 Czerwone elementy będziesz drukował? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Lipiec 2, 2015 Autor tematu Udostępnij Lipiec 2, 2015 Czerwone elementy będziesz drukował? Raczej użyję kawaków plastiku dostępnych w powszechnym obiegu. Kopułkę zrobię z połowy przezroczystej "bombki" z Empiku, opancerzenie nóg na początek wytnę z plastiku z opakowań, a potem może wymienię na grubsze, wycięte z pleksy. Generalnie do prototypowania wolę wycinać rzeczy ręcznie, bo wtedy mogę je sobie przypasowywać i poprawiać. Być może na drukarce 3D wydrukuję "oko", bo piłeczka pingpongowa wychodzi trochę za duża 🙂 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!