Skocz do zawartości

Czujnik PIR / mikrofalowy HB100


marw

Pomocna odpowiedź

Witam!

Chcę zbudować czujnik ruchu. Całość będzie zamontowane w suficie i ma wykrywać ruch pod "sobą" na głębokości ~3m. Całość ma być jak najmniej widoczna. Sterowanie (Arduino lub jakiś klon z AVR) z zasilaniem będzie ukryte nad sufitem, ale sama soczewka i detektor jednak muszą wystawać. Dlatego poszukuję odpowiedniego układu pir spełniającego warunki:

-jak najmniejszy, średnica soczewki poniżej 1cm

-niski pobór prądu ze względu na zasilanie z baterii

-możliwość zasilania z arduino, czyli napięcie co najmniej 3,3V (chyba, że da się osobno zasilić z tej samej baterii - muszę jeszcze to przemyśleć)

-zasięg minimum 3m, coś w przedziale 3-5m

(zasięg przy zasilaniu 3,3V/5V ma wynosić 3m)

-kąt widzenia ~100st.

-rozsądna cena

-możliwość kupienia w Polsce

Żebym nie wyszedł na lenia, poszukałem już trochę w internecie i znalazłem parę układów:

http://www.gotronik.pl/modul-pir-czujnik-detektor-ruchu-hcsr501-p-1652.html

http://www.gotronik.pl/modul-pir-czujnik-detektor-ruchu-sb00322a1-p-2276.html

http://www.gotronik.pl/modul-pir-czujnik-detektor-ruchu-sb00422a1-p-2275.html

http://www.gotronik.pl/modul-pir-czujnik-detektor-ruchu-sb00622a2-p-2274.html

https://botland.com.pl/czujniki-ruchu/5862-czujnik-ruchu-pir-hc-sr505-kompatybilny-z-arduino.html

(niektóre idzie taniej znaleźć, ale chyba 3 są dostępne tylko w tym sklepie)

Jednak każdemu układowi czegoś brakuje. Albo wymiary, albo cena, albo możliwy zbyt mały zasięg przy niskim napięciu.

Czy znacie jakieś inne układy na wzór w/w, detektor z soczewką i elektroniką? jeśli nic lepszego się nie znajdzie, który z tych byście polecali?

Z góry dziękuję za Waszą pomoc!

P.S.: Czy pole "widoczności" czujnika to w przybliżeniu stożek prosty/lekko ścięty, którego kąt rozwarcia to kąt wykrywania?

Link do komentarza
Share on other sites

marw, jakiś czas temu również borykałem się z podobnym problemem. Robiłem coś w stylu bariery, wykrywającej nogi, aby zapalać taśmę ledową pod drzwiami szafy wnękowej na dość długim przedpokoju. Przerobiłem prawie każdy z tych małych czujników, z tym, że ja kupowałem je na ebayu. Z doświadczenia wiem, że z tymi małymi czujkami sprawa nie jest taka prosta. Działają najlepiej w pewnym określonym położeniu a zasięg działania to około 2 maksymalnie 2,5m (dla tych malutkich czujek z malutką soczewką, bo to od niej najwięcej zależy), ale z tego co zauważyłem tylko z jedną określoną soczewką. Ogólnie zasada działania takich czujek jest taka sama. Mają w środku elementu pir, dwa czujniki reagujące na ciepło. Czujka wykrywa obiekt tylko jeśli nastąpi zmiana na obydwu tych czujkach, tzn. obiekt wykrywany przemieści się o jakąś odległość.

O zasięgu 5m możesz zapomnieć dla tych malutkich czujek, HC-SR501 powinna wykryć ruch w takiej odległości. Te malutkie czujki są na 5V, ale z tego co pamiętam i sprawdzałem moje, to każda miała na pokładzie własny stabilizator 3 albo 3,3V i na takim napięciu działała. Pobierają one znikomy prąd w trakcie czuwania, więc to nie powinno być problemem.

Link do komentarza
Share on other sites

Też testowałem taką małą z ebaya i mi się nie sprawdziła. Potrzebowałem wykryć trudniejszy ruch, bo w kierunku czujki, z odległości ok. 4m i nie dała rady. Te większe w stylu Twojego 4 linku już dało radę, choć nie idealnie. U Ciebie czujka będzie na górze, więc ruch będzie prostopadle do kierunku, co znacznie ułatwia wykrycie.

Link do komentarza
Share on other sites

Przede wszystkim czujnik PIR nie wykrywa ruchu jako takiego. W swej podstawowej postaci jest odbiornikiem sumy energii emitowanej przez otoczenie w paśmie podczerwieni ok 10um. Ponieważ jest to jeden (a w najlepszych kilka) "pixeli", to taki detektor ma szansę dać sygnał o tym jak ciepło jest tam gdzie patrzy, a patrzy prawie w całą półsferę. I tyle. To marna wiedza, więc czujniki PIR wyposaża się w specjalne, "połamane" soczewki mające wiele punktów skupienia dzięki którym idący, ciepły człowiek zamienia się na pojawiający się i znikający sygnał - a to wykryć dużo łatwiej. Sam detektor musi być duży (ma kilka/naście mm²) plus obudowa plus konieczna soczewka - tutaj dużo nie ugrasz. Za to układ taki może pobierać naprawdę mało prądu, przy którym działający procesor jest smokiem. To co pokazałeś to supertania chińszczyzna w polskich sklepach. Nawet gdybyś się bardzo wysilił i próbował sklecić to samemu, nie masz szans dociągnąć do tak niskiej ceny. Jedyną szansą dalszych oszczędności jest zakup mniej więcej tego samego wprost na Dalekim Wschodzie:

https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-Sale-Adjust-IR-Pyroelectric-Infrared_60214463687.html?spm=a2700.7724838.0.0.FQNXhJ&s=p

ale tak jak napisali Koledzy jakość tego będzie taka sobie, choć na suficie zadziała.

Prawdziwe wykrywanie ruchu obiektów to czujki mikrofalowe. Niestraszny im jest zakapturzony człowiek w grubym dresie (czyli o temperaturze otoczenia), bo działają na zasadzie zakłócania rozkładu pola EM lub dopplerowskiego odbicia nadawanej fali od powierzchni. Ludzie są zrobieni głównie z wody więc ukryć się nie ma jak.

http://abc-rc.pl/modul-radaru-dopplerowskiego-hb100

Istnieją też czujniki PIR mające większe matryce, coś jak kamerki video tylko dużo wolniejsze i o mniejszej rozdzielczości. Tam soczewka jest taka jak w obiektywie kamery a cały, kompletny czujnik wygląda mniej więcej tak:

https://www.melexis.com/en/product/mlx90621/far-infrared-sensor-array-high-speed-low-noise

Podłączasz go przez I2C wiec wszystko dalej jest przyjemnie cyfrowe, ale tutaj cena będzie w porównaniu ze zwykłymi 1-pixelowymi PIRami kosmiczna (kilkadziesiąt zł). Dostajesz za to lepszy lub gorszy obraz sytuacji (np. 16x4) a więc możesz wyczaić wielkość, temperaturę i kierunek przemieszczania się obiektu. Mam takie coś - warto spróbować szczególnie gdy mamy do nadzoru jakieś konkretne miejsce np. biurko, okno czy pewien komputer w dużym pokoju gdzie wciąż chodzą ludzie.

Jeszcze gorzej cenowo będzie z "kamerkami" IR. Za słynnego już LEPTONa:

https://lepton.flir.com/?_ga=1.194082606.2015808368.1478775237

trzeba dać ponad 180 USD 😐 choć zabawa z nim jest przednia.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Miałem kiedyś taki bardzo stary i ogromny czujnik. Obstawiam, że był właśnie mikrofalowy, ale głowy nie dam (nie pamiętam jaka jest przenikalność tych fal). To było jeszcze w erze przed Internetem i nie miałem jak wygooglać.

Wykrywał ruch palca przez żelbetową ścianę. Robiło wrażenie.

Link do komentarza
Share on other sites

ja na podwórku mam lampę z czujnikiem mikrofalowym i jestem dużo bardziej z niej zadowolony ponieważ wykrywa ruch przed lampą z dość dużej odległości jak normalny pir ale dodatkowo gdy się stoi pod nią za nią to też wykrywa ruch i zapala światło nawet nim wyjdę z domu to już światło zapala bo wykrywa że jestem za ścianą promień wykrywania ma 360stopni lecz zasięg nie w każdą stronę jest taki daleki zwykły pir tego nie ma tylko cena jest wysoka do wykrywania ruchu możesz również zastosować ultradźwiękowy czujnik odległości tylko nie wiem czy kąt będzie wystarczający

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za tyle odpowiedzi! 🙂

Sabre i Marooned dzieki za opinie na temat tych czujników PIR.

marek1707, Marooned i hamer_ dzieki za opinie na temat czujnika mikrofal.

Te drogie PIRy i im podobne są ciekawe, ale za drogie na ten projekt, nie wykorzystałbym ich potencjału.

deshipu udało mi się odczytać post wyżej 😉

Zainteresował mnie bardzo ten czujnik mikrofal. Napotkałem go szukając PIRów, ale był wtedy o wiele za drogi, ~60zł, co mnie od razu zniecheciło. Ale ten za 20zł wydaje sie być dobry. O ile dobrze wyczytałem, pobór prądu jest na poziomie 40-50mA, więc podobnie do niektórych PIRów, które wymieniłem. Generalnie, czujnik nie będzie chodził 24h/dobę. Będzie czuwał tylko w nocy, a i to nie zawsze, bo na żądanie. To może być 3h 3 razy w tygodniu. Bateria to będzie Typ R20 firmy Varta industrial

Mam jednak parę pytań co do tego czujnika:

1. Czy jest on bezpieczny dla ludzi? Czy te mikrofale nie będą szkodzić?

2. Mimo, że nie będzie cały czas chodził, czy pociągnie na bateriach minimum 2 tygodnie?

3. Czujnik ma wykrywac ruch na korytarzu w budynku piętrowym. Wcześniej o tym nie wspomniałem, ponieważ przy PIR było to nieistotne. Pytanie więc, czy będzie on wykrywał ruch również pod podłogą? Czy jest jakiś elektroniczny/programowy sposób ograniczenia pola wykrywania?

4. Jeżeli czujnik jest w stanie wykrywać zmianę pola przez różne przedmioty przyszedł pomysł, czyby go może nie schowac za drzwiami. Tylko że w tym pokoju przebywajum w czasie pracy cały czas jakieś osoby, w związku wraca 1. pytanie i to co było wyżej napisane, że wykrywa ruch również "za sobą", czy idzie ograniczyć pole tylko na w jednym kierunku?

Dziękuje jeszcze raz za zainteresowanie i odpowiedzi!

Pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

1. Czujnik spełnia amerykańskie normy radiowe FCC (nic nie wiem o CE w zakresie emisji, choć bez tego nie mógłby być sprzedawany w Europie) a poza tym jego moc wyjściowa jest setki razy mniejsza niż komórki, którą przykładasz wprost do ucha.

2. To już zależy od tego co będziesz z tych baterii zasilał. Policz sobie całkowitą moc (procesor, czujnik, jakieś układy dopasowania analogowego, sygnalizacje LED itp), odnieś to do napięcia baterii, uwzględnij sprawność wybranej przetwornicy DCDC, policz prąd i znając pojemność baterii wyznacz czas. To żadna magia a nikt Ci z góry nie odpowie bo nie wiemy co dokładnie budujesz i co to ma robić. Na czujniku możesz dużo oszczędzić przez pracę w trybie impulsowym. Korzystając z tego, że sam HB100 jest prościutkim układzikiem mikrofalowym, czas stabilizacji jego pracy po włączeniu zasilania jest bardzo krótki - kilka us. Nie trzeba więc zasilać go ciągle (co kosztuje 40-50mA z 5V czyli 0.25W) a tylko przez chwilę. Np. generując procesorem sygnał 2kHz o wypełnieniu 4-5% schodzisz zasilaniem do 1.6mA a to już nieźle. To samo procesor: przecież nie musi pracować ciągle. Możesz go usypiać i budzić i zamiast pobierać 5-10mA (mały AVR) zużyjesz coś < 1mA. Przy założeniu, że alkaliczna bateria D ma pojemność 15Ah przy napięciu średnim powiedzmy 1.4V to masz w niej ok. 21Wh energii. Jeżeli potrzebujesz w sumie np. 5mA przy 5V to jest 25mW. Jeżeli zbudujesz dobrą przetwornicę 1.5→5V o sprawności 90% to będziesz potrzebował 25mW/0.9=28mW na jej wejściu. To daje 21Wh/0.028W=750h pracy. To oczywiście zgrubne rachunki, ale dają jakieś wyobrażenie. Osobiście bym sugerował wyższe zasilanie, bo przetwornica pracująca do 0.9V (a do tylu możesz rozładowywać ogniwa pierwotne) będzie niepotrzebnie droga. Dałbym np. dwie szeregowo baterie wielkości C bo im mniej musisz podnosić napięcie tym lepiej albo nawet spróbował "od drugiej strony" czyli robić 5V z 4-6 paluszków AAA. Ponieważ gęstości mocy w bateriach podobnego typu są takie same, tak naprawdę masz dowolność w konfigurowaniu zasilania tak by najlepiej pasowało do tego co chcesz mieć na wyjściu. I tak - przy danej chemii ogniwa - w końcu liczy się tylko objętość w cm³.

3. Jeżeli podłoga nie ma zbrojeń, będzie działało także przez podłogę, choć przy module za 20zł nie oczekiwałbym cudów z czułością. HB100 jest w stanie wykryć idącego wprost na niego człowieka teoretycznie z 20-25m, ale bardzo dużo zależy od warunków pomiaru i układu wzmacniacza. Bo musisz pamiętać, że to radar dopplerowski więc sygnał wyjściowy z wyjścia IF to słabiutka sinusoida lub kilka - nałożonych na siebie jeśli obiektów w zasięgu anteny jest więcej. Jej amplituda mówi o wielkości sygnału wracającego (a ta zależy od odległości, powierzchni i rodzaju materiału obiektu) a częstotliwość zależy od prędkości (tylko jej składowej w kierunku do-od modułu). Układów analogowych można tu wymyślać mnóstwo, lepsze i bardziej skomplikowane będą droższe, ale też będą miały mniejsze szumy i większy zasięg. Mówimy o mikrowoltach na wyjściu IF. Najprostszy układ może jedynie wzmacniać sygnał z czujnika (np. 10000 razy) i wykrywać samą jego obecność, bez uwzględniania prędkości. Zmieniając wzmocnienie i/lub próg detekcji amplitudy będziesz mógł zmieniać zasięg wykrywania ludzi. Oczywiście dla tego samego progu kot będzie musiał być wielokrotnie bliżej a samochód pięć razy dalej.

4. Przez niemetalowe drzwi zadziała na pewno. Ale już ograniczenie kąta widzenia (a ten dla HB100 jest bardzo szeroki) będzie trudniejsze. Na pewno można próbować z osłonami z blaszek, folii alu, metalowych puszek, kubeczków, tacek metalizowanych itp. Na pewno im dalej od linii "na wprost" tym czułość jest mniejsza - to wynika z ch-ki kierunkowej użytej anteny.

Na pewno musisz przeczytać te dokumenty:

http://www.limpkin.fr/public/HB100/HB100_Microwave_Sensor_Module_Datasheet.pdf

http://www.limpkin.fr/public/HB100/HB100_Microwave_Sensor_Application_Note.pdf

No i raczej bez eksperymentów się nie obejdzie, ale moim zdaniem warto. Inaczej nie "wyczujesz bazy" stosowania takich czujników a kiedyś może się to przydać.

Link do komentarza
Share on other sites

1. Ok, to mi wystarcza

2. Dzięki za te obliczenia. Na pewno dało mi to jakiś zaokrąglony obraz całości.

Całość chciałem sterować przy pomocy dwóch klonów arduino (ze względu na ich cenę, ale byle jakiego nie użyję). Układ składałby się na takie elementy współpracujące ze sobą: Zegar czasu rzeczywistego DS1307 z własnym akumulatorem (działającym tylko w razie zaniku zasilania). Czas sprawdzałby prosty, mało prądożerny układ AVR, może coś na wzór Arduino Nano lub mniejsze. Dodatkowo kontrolowałby zasilanie. Na tym głównie chcę zaoszczędzić prąd. Przy odpowiedniej godzinie włączałby zasilanie drugiemu, wydajniejszemu układowi, czujnikowi i nadajnikowi (i ewentualnie odbiornikowi, jeśli nie udałoby mi się to w jednym zrobić) radiowemu (prawdopodobnie nrf2401, chociaż nie zdążyłem jeszcze sprawdzić zasięgu sygnału w budynku). Chyba, że jest jakiś inny sposób uspania jednego procesora. Żadnych diód LED w tym układzie nie będzie.

Tez myślałem o pulsowym sprawdzaniu. Wezme pod uwagę zaproponowane przez Ciebie wartości.

Umknęło mi, że bateria D ma niższe napięcie. Została mi polecona, z lenistwa ani się jej nie przyjrzałem. Ze względu na jej gabaryty zaislanie raczej zrobię z połączonych baterii C lub AA (ewentualnie AAA, ale to może to nie wystarczyc na długo). Przetwornica nie wchodzi w grę, za dużo zachodu jak na ten projekt, i w dodatku wydłużyłoby mi to czas jego realizacji.

Jest jeszcze jedna kwestia: Układ, włączony o określonej godzinie, uruchomi czujnik dopiero wtedy, kiedy dostanie polecenie drogą radiową. Więc może to wydłużyć czas pracy co najmniej dwukrotnie.

3. Budowy podłogi nie znam, chociaż stawiam na zbrojoną. Gdyby wykrywał ruch do dwóch pięter pod podłoga, to mogłoby być ciekawe, bo i tam kontrola coś by dała. Jednak z założenia ma wykrywac ruch tylko na jednym piętrze, i tego się trzymam, więc wykrywanie ruchu pod podłogą jest w tym przypadku niepożądane.

Wykrywać ma samą obecność przejścia człowieka pod sobą. Nie musi byc super dokładny, żeby wykryć np. mysz (których i tak tu nie ma).

Chociaż sam pomysł wykorzystania go jako radaru jest ciekawy i może kiedys do niego zajrzę. Lecz obecnie ma to być najprostszy czujnik.

4. Ok, dzięki. Może sie to przyda.

Trzeba będzie odłożyć chwile czasu na tą lekturę 😉

Dzięki wielkie za te wyliczenia i rady!

Czy ktoś może używał tego nadajnika NRF2401 i mógłby się wypowiedzieć, jak sie sprawował w budynku, np w bloku mieszkalnym?

Link do komentarza
Share on other sites

Zegarki RTC mają zwykle wbudowane rejestry alarmów (okresowych lub na konkretny punkt w czasie) oraz wyjścia, które wtedy zmieniają swój stan. Możesz spokojnie użyć jednej płyty głównej. Prosty układ będzie załączał jej zasilanie (włączał przetwornicę DCDC) w chwili alarmu z RTC, procesor będzie pracował ile będzie chciał a gdy już mu się znudzi może zaprogramować zegarek na kolejny alarm i samodzielnie odłączyć sobie zasilanie. Takie coś praktycznie wcale nie pobiera prądu w czasie snu.

Zwróć uwagę, że odbiorniki radiowe są dużo trudniejsze do zrobienia niż nadajniki, bo wzmacnianie słabych sygnałów, ich obróbka, filtrowanie i demodulacja wymagają wielu tranzystorów i długiego toru. To jest bardzo kosztowne energetycznie i dlatego często - szczególnie w systemach małej mocy - odbiornik ciągnie więcej prądu niż nadajnik. Nie dotyczy to oczywiście silnych radiostacji, gdzie stopień końcowy nadajnika pobiera 95% mocy. Na nieszczęście nRF2401 jest właśnie takim niskomocowym przypadkiem, zajrzyj do jego karty katalogowej i znajdź pobory prądu obu torów. Żeby ograniczyć do minimum pracę modułu radiowego (wszystko jedno Tx czy Rx) musisz wymyślić inny protokół. Moim zdaniem długie oczekiwanie odbiornika jest marnowaniem prądu. Np. prosto z głowy: system włącza się od RTC, od razu odpala nadajnik i wysyła ramkę "gotowości". Jeżeli nie dostanie odpowiedzi, to być może nałożył się z czymś innym równolegle nadającym, ale po kilku próbach (i losowych czasach między nimi) ramka powinna dotrzeć do adresata a ten powinien zarejestrować czujnik w sieci i nakazać mu (lub nie) jakieś akcje typu włączenie radaru lub wyłączenie odbiornika i ponowny restart transmisji za określony, umówiony czas. Takich scenariuszy można wymyślać wiele, wszystko w zależności od tego na czym Ci zależy: na szybkości reakcji, na poborze mocy itd.

Jakaś forma stabilizacji napięcia będzie konieczna, bo musisz dostarczyć sztywne 5V dla czujnika. A wyłączalna przetwornica DCDC jest tu jedynym rozsądnym wyjściem, chyba że zapewnisz zasilanie bateryjne lekko (ale za to zawsze) wyższe niż 5V i użyjesz wyłączalnego stabilizatora liniowego low-drop, np:

• 5 paluszków alkalicznych to 7.5V na starcie, z rozładowaniem do ok. 5V,
• 2 cele litowe to 7.2V na starcie, z rozładowaniem do 6V:

http://www.tme.eu/pl/details/eve-er14505_s/baterie/eve-battery-co/eve-er14505-std-36v-27ah/

W każdym innym wypadku (gdy masz trochę mniej lub dużo więcej niż 5V) powinieneś wstawić konwersję DCDC. Takich modułów jest teraz pełno, tylko wybierać.

Regulację zasięgu możesz robić progiem detekcji sygnału analogowego. Jeżeli ustawisz pod sufitem lub gdzieś w rogu pokoju czujnik tak, by "patrzył" prawie poziomo to będzie wykrywał zbliżających lub oddalających się ludzi tylko na tym piętrze. A nawet jeśli dasz duży kąt i będzie widział głównie podłogę, to na niższym piętrze będą musieli jechać czołgiem żeby to wykrył.

Link do komentarza
Share on other sites

Zegarek DS1307 nie posiada alarmów. Za to DS3231 ma dwa alarmy, więc akurat.

Nie wziąłem tego pod uwagę. Dotychczas nie miałem do czynienia z transmisją radiową, dobrze że mi o tym powiedziałeś. W nocie katalogowej znalazłem (o ile dobrze zrozumiałem): Nadawanie 10,5mA, Odbiór 18mA, i coś w stylu Trybu uśpienia (Power Down mode) 400nA.

Będę rzeczywiście musiał wymyśleć jakis inny protokół.

Zależy mi na obu rzeczach, czyli: w trybie oczekiwania na życzenie czuwania, jak najmniejszy pobór mocy (np. co 5 minut przez 10 sekund nasłuchuj, czy ktoś nie chce się połączyć), a gdy ktoś się połączy, to zależy mi na jak natychmiastowej wiadomości do odbiorcy w przypadku wykrycia ruchu. (po połączenie przydałoby się może jakieś kontrolowanie, czy połączenie jest utrzymane; wysyłanie kontrolnych pakietów).

Polecasz może jakiś inny moduł, w cenie kilku złotych?

Na początku przeszła mi myśl, żeby zasilać z Arduino, które oferuje 5V, ale to może nie przejść. Nie pamiętam teraz ile może ono dać na pinie 5V, ale czujnik, ładowanie akumulatora zegaru, odbiornik/odbiornik i nadajnik; może być tego za dużo.

Rzeczywiście ta przetwornica DCDC będzie chyba jednak konieczna, poszukam.

Poeksperymentuje, zobacze 😉

Czujnik na pewno będzie nad sufitem (to jest chyba płyta regipsowa grubości 1cm) i będzie patrzył w dół. Czołg nie zmieściłby się w takim korytarzu 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Moim zdaniem Arduino pociągnie 40mA czujnik i 20mA moduł radiowy - wszystko zależy od napięcia wejściowego bo jest tam przecież stabilizator liniowy. Nawet jeśli tak zrobisz, to będziesz potrzebował choćby tranzystora i jakiejś prostej logiki by zasilanie płytce Arduino odcinać na wejściu (na jego własne żądanie) a włączać z przycisku (bo jakoś pierwszy raz musisz) i/lub z RTC. Do tego byłoby dobrze mieć możliwość wyłączania 5V idących do czujnika (kolejny tranzystor). Moduł radiowy i wzmacniacz analogowy sygnału IF mogą być zasilane wprost z 5V Arduino i zdychać razem z nią.

Zegarek nie potrzebuje żadnego ładowania. Zapodaj mu baterię pastylkową 3V a przy poborze prądu 1uA starczy na lata.

Narysuj sobie choćby blokowo cały system zasilania, wtedy wiele wątpliwości się rozjaśnia.

Czujnik patrzący w dół to najgorsze użycie tego modułu, bo nie ma szansy widzieć długotrwałych zmian odległości do obiektów. Idący na wprost czujnika człowiek będzie generował sinusoidę (o coraz większej amplitudzie i stałej częstotliwości) przez kilka sekund a taki sygnał łatwo wykryć procesorem poszukując stałych okresów. Gdy ustawisz go prosto w dół będziesz musiał bazować na nagłym pojawieniu się stałego sygnału echa od głowy, czyli po prostu na składowej stałej (częstotliwość=0 bo brak zmiany odległości) sygnału IF. Jeżeli w pobliżu będzie metalowa szafka lub np. rura w podłodze, stałe echo od niej może być silniejsze niż od gościa w korytarzu i takie przypadkowe przeszkody mogą przykrywać te 50 litrów wody w ludziach. Cała nadzieja wtedy w tym, że antena widzi też na boki, choć coraz słabiej dla coraz większych kątów..

Ale spoko, to tylko dywagacje laika - i tak musisz rozpoznać problem bojem.

Link do komentarza
Share on other sites

Oryginalne Arduino na pewno dałoby rady. Ja jednak planuję użyć jakiegoś klony lub jakiegoś innego modułu AVR, byle mikrokontroler będzie w DIP (żeby łatwiej i szybciej aktualizować oprogramowanie niż stanie na krzesle/drabinie pod sufitem z laptopem w ręce albo wyjmowanie całego układu i zmiana położenie czujnika). Nie wiem, jaki będzie tam maksymalny prąd z 5V, więc myslę, że dla pewności lepiej będzie dołączyć zewnętrzny stabilizator z odpowiednią logiką dla odpowiednich elementów. (Gdzieś czytałem, że niektóre mikrokontrolery mogą same wchodzić w stan uśpienia, ale znalezienie odpowiedniego troche by mi zajęło, więc na razie sobie daruję).

Czy wzmacniacz analogowy jest konieczny? Czujnik nie da wystarczająco mocnego sygnału, żeby był... "wiarygodny"?

W DS1307 było potrzebne podłączenie pod 5V z Arduino, żeby pobierało mi czas z niego. DS3231 z jednej strony nie będę potzrebował czytać czas żeby uruchomić, bo ustawie alarm, z drugiej jednak strony żeby mieć możliwość pseudolosowania, będę skąś czas potrzebował, i może też trzeba będzie podpiąć pod 5V. Ale to będzie znikomy pobór prądu.

Będę musiał wkońcu jakiś projekt zrobić. Muszę tylko czas sobie zagospodarować.

Ułożenie poziomo jest możliwe, ale nie mam możliwości ukrycia tego, przez co byłoby widoczne i mogłoby wpaść w niepowołane ręce. Póki co pozostaje mi czuwanie w dół. Rur metalowych w podłodze raczej nie ma. Jest tylko framuga drzwi z jakimiś metalowymi częściami.

Musi widzieć na boki. Z sufitu do podłogi jest jakieś 2,5m, więc do głowy dorosłego człowieka nie więcej niż 1m, a nawet mniej.

Są głównie dwa możliwe scenariusze:

Osoba przejdzie w polu pod czujnikiem (na rysunku przez zielone pole) lub w pobliżu tego pola (na rysunku kolor pomarańczowy). Ciężko mi to krótko i odpowiednio napisać, więc załączam obrazek prezentujący mniej więcej sytuację:

Znalazłem już na polskiej aukcji ten odbiornik dwa razy tańszy niż w polskich sklepach, z dostawą "spoza UE", ale dostawa średnio 10-20dni, max 45 dni, więc ze wschodu przylatuje.

Jeszcze jest jeden problem z komunikacją: Nadajniki radiowe musiałyby pracować w środowisku, gdzie pracuje dużo urządzeń pracujących z WiFi. W nocy działały by tylko routery (około 5 chyba), ale te jednak nadal rozgłaszają swoją nazwę. Nie wiem, czy nie powodowałoby to zakłóceń. W dokumentacji nrf2401 (myślę, że będzie się zgadzać z moim nrf2401 z Chin) jest napisane, że jest możliwa praca na 125 kanałach (przedział 2400-2524MHz lub od 2408, pewnie z jakiegoś powodu tak jest, ale nie znam się tak na telekomunikacji). Mogę sprawdzić, na jakich kanałach pracuje Wifi, ale jeżeli kanały sa zmieniane automatycznie to któryś mógłby zakłócić pracę nadajników. No i zostaje jeszcze kwestia programowa/elektroniczna jak ustawić częstotliwość, jeszcze nie próbowałem tego.

No i jeszcze są urządzenia Bluetooth, które tez pracuja na 2,4GHz.

Znalazłem przypadkiem taki zestaw nadajnik+odbiornik pracujący na częstotliwości 433MHZ:

http://allegro.pl/modul-nadajnik-odbiornik-avr-arduino-433mhz-rf-a-i5517054275.html

tylko nie ma tam dokładnie nazwy modelu. I nie wiem, czy pobór prądu nie został zamieniony. Dodatkowo, musiałbym do każdego urządzenia zamówić po jednej takiej parze (i znowy fizyczne odcięcie zasilania dla oszczędności itp.)

Link do komentarza
Share on other sites

Znalazłem przypadkiem taki zestaw nadajnik+odbiornik pracujący na częstotliwości 433MHZ:

http://allegro.pl/modul-nadajnik-odbiornik-avr-arduino-433mhz-rf-a-i5517054275.html

tylko nie ma tam dokładnie nazwy modelu. I nie wiem, czy pobór prądu nie został zamieniony. Dodatkowo, musiałbym do każdego urządzenia zamówić po jednej takiej parze (i znowy fizyczne odcięcie zasilania dla oszczędności itp.)

Nie kupuj tych modułów, mają tragiczny zasięg nawet z dobrą anteną nie uzyskasz więcej niż kilka metrów. Do tego nadajnik potrzebuje napięcia 12V żeby pracować z normalną dla niego mocą.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.