Ta strona używa ciasteczek (plików cookies), dzięki którym może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem i akceptuję
Drukarki 3D - sklep 3dl.tech

Sterowanie silnikami DC przez L298N - brak prądu na wyjściach

Autor Wiadomość
marek1707 



Posty: 3818
Pomógł: 407 razy
Otrzymał 544 piw(a)
Skąd: WAW
Programuję w:
C, asm
Wysłany: 11-01-2017, 09:55   

Jakoś nie chce mi się wierzyć, ale OK. Zatem dla tych co czytać umieją i bariery nie mają:

Polecany artykuł z FORBOT.PL:
Mostek H (H-bridge) - kompendium

Mostek H (H-Bridge) to układ elektroniczny umożliwiający zmianę kierunku obrotu silnika prądu stałego (DC) prz... Czytaj całość

Popularny artykuł » Myśl jak programista. Techniki kreatywnego rozwiązywania problemów - Helion 2013


Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adi114 



Posty: 9
Wysłany: 17-01-2017, 17:19   

to teraz już w ogóle nie wiem w czym jest problem :/

Podanie takich samych sygnałów czy to H - H czy L - L to hamowanie silnika....


Mam jeszcze jedno pytanie, czy dam radę do arduino podłączyć joystick D300X-R1? jest on na 12V i jego oporność to 5kOhm, gdzie joystick standardowy dla arduino, tez z którego aktualnie korzystam to KY-023 i jest na 5V i PRAWDOPODOBNIE też ma 5kOhm.

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Lukaszm 



Posty: 376
Pomógł: 15 razy
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Warszawa
Programuję w:
C, C++
Należę do:
Sekcja Rakietowa SKA
Wysłany: 17-01-2017, 18:45   

Jeżeli jest to zwyczajny joystick to są w nim tylko potencjometry, więc podawanie napięcia pracy jest trochę bez sensu, ewentualnie można podawać maksymalne napięcie pracy.


Studiujesz na Politechnice Warszawskiej? Zajmujesz się elektroniką i/lub programowaniem? Dołącz do Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego (napisz wiadomość do mnie)!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adi114 



Posty: 9
Wysłany: 17-01-2017, 19:42   

jest napisane: napięcie przełączania 12 VDC...

Polecany artykuł » Kurs elektroniki - #2 - multimetr, pomiary, rezystory


Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Lukaszm 



Posty: 376
Pomógł: 15 razy
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Warszawa
Programuję w:
C, C++
Należę do:
Sekcja Rakietowa SKA
Wysłany: 17-01-2017, 19:48   

No i co to znaczy? Co to za napięcie? Czego dotyczy?


Studiujesz na Politechnice Warszawskiej? Zajmujesz się elektroniką i/lub programowaniem? Dołącz do Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego (napisz wiadomość do mnie)!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adi114 



Posty: 9
Wysłany: 17-01-2017, 20:49   

no właśnie... tu mam problem szukałem czegoś w internecie i myślałem o tym jak o napięciu pracy... ale chyba nie jeśli tak pytasz... :/

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Lukaszm 



Posty: 376
Pomógł: 15 razy
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Warszawa
Programuję w:
C, C++
Należę do:
Sekcja Rakietowa SKA
Wysłany: 17-01-2017, 21:18   

No to poczytaj o potencjometrach, zrozum o co chodzi i nie będzie wątpliwości co do napięcia zasilania.


Studiujesz na Politechnice Warszawskiej? Zajmujesz się elektroniką i/lub programowaniem? Dołącz do Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego (napisz wiadomość do mnie)!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marek1707 



Posty: 3818
Pomógł: 407 razy
Otrzymał 544 piw(a)
Skąd: WAW
Programuję w:
C, asm
Wysłany: 17-01-2017, 21:42   

W danych katalogowych tego joya nie ma ani słowa o 12V. Znowu ktoś coś słyszał, że dzwonią zamiast zajrzeć do źródeł:
https://www.piekarz.pl/pl/pdf.php?id=17474

A co do tabelki: naprawdę tylko tyle zrozumiałeś? :cry: No to przyjrzyjmy się jej bliżej. Mamy zatem kilka sygnałów:

Ven - czyli wejście EN/PWM któregoś kanału
C i D które równie dobrze mogą nazywać się A i B - to wejścia sterujące kierunkiem.

W kolejnych wierszach mamy opisane wszystkie możliwe kombinacje tych wejść i reakcje mostka:

1. VEN=H, C=H, D=L - jazda do przodu, wiadomo.
2. VEN=H, C=L, D=H - jazda do tyłu. Oczywiście kierunek jest sprawą umowną.
3. VEN=H, C=D - gdy mamy VEN w stanie wysokim, niezależnie od tego czy C=D=0 czy C=D=1 mamy hamowanie aktywne. Silnik jest zwarty tranzystorami mostka.
4. VEN=L - tu niezależnie od stanów C/D mamy "Free Running" czyli wolny wybieg silnika. Wszystkie 4 tranzystory mostka są wyłączone a silnik działa tak jakby mu ktoś kable odłączył. Jasne, że w końcu się zatrzyma, ale tylko dzięki oporom ruchu - to nie jest hamowanie a powolne, swobodne zatrzymanie.

Ponieważ zwykle do VEN podłączony jest PWM to podczas pracy mostek przełączany jest między dwoma trybami:
- gdy PWM=1 silnik odstaje "kopa" w odpowiednią stronę,
- gdy PWM=0 silnik swobodnie biegnie swoją bezwładnością.
Im przewaga "kopów" na swobodnym kręceniem się jest większa (tj. im większe wypełnienie PWM) tym średnio więcej energii dostarczasz do silnika i tym więcej energii mechanicznej on oddaje do obciążenia.

A teraz jeśli chcąc się zatrzymać ustawisz PWM=0 to niezależnie od tego co będziesz kombinował na C lub D, nie dostaniesz aktywnego hamowania. Żeby to zrobić, musisz ustawić C=D=0 i włączyć PWM. Teraz od stopnia wypełnienia PWM będzie zależała siła hamowania. Jeśli ustawisz PWM=1% to silnik będzie praktycznie dokręcał się siłą bezwładności bez specjalnego hamowania "elektryką". Gdy ustawisz PWM=90%, koła się zatrzymają nagle i wpadniesz w poślizg. Pamiętaj, że im będziesz bardziej podkręcał hamowanie, tym bardziej obciążysz mostek, bo prąd hamowania dynamicznego pochodzący tym razem z silnika musi przepłynąć przez 2 tranzystory. No i można uszkodzić przekładnie zębate, szczególnie te plastikowe.

Czy teraz to jasne?

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adi114 



Posty: 9
Wysłany: 17-01-2017, 22:14   

hmmm na początek może kontynuacja wątku o joysticku... na tej samej stronie a dokładniej tu: https://www.piekarz.pl/pl/?item=44560 jest informacja w tabelce o napięciu przełączania DC stąd moje pytanie. Nie wymyśliłem tego sobie ;)

Co do silników a dokładniej mostka... Hmm teraz się rozjaśniło... Tkwiłem w błędnym przekonaniu czytając jeden z poradników na forbocie który mówił o takowej tabeli prawdy w sposób następujący: W celu zatrzymania silnika lub zmiany kierunku należy ustawić sygnały zgodnie z poniższą rozpiską, która nazywa się tabelą prawdy:

Cytat:




Jak widzisz, mamy dwie kombinacje, które powoduje zatrzymanie silnika. Niektóre sterowniki przy podaniu dwóch jedynek wykonują hamowanie przeciwprądem. Czasami może być one szkodliwe dla całego układu jednak powoduje natychmiastowe zatrzymanie silnika.

Podanie dwóch stanów niskich powoduje najczęściej zatrzymanie swobodne (aż silnik wytraci pęd). Informacji na ten temat należy szukać w notach katalogowych mostka.


Stąd moje domysły. Jednak w moim wypadku korzystam z silników 12V z przekładnią na 70 obr/min, więc prędkość nie jest jakaś oszałąmiająca, więc jeśli się nie mylę, to w tym konkretnym wypadku hamowanie przeciw prądem nie powinno mieć jakiś mocniejszych skutków, zwłaszcza że wewnątrz przekładni zębatki są metalowe. Co więcej nie przewidywałem nawet użycia "przeciwprądu" bo troszkę odstraszył mnie powyższy zapis. Natomiast twoja interpretacja i przedstawienie znacznie rozjaśnia i na pewno przyda się w przyszłości za co dziękuję.

Wracając na chwile do joya.... czyli praktycznie nie ma przeciwwskazań abym użył go w projecie?!

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marek1707 



Posty: 3818
Pomógł: 407 razy
Otrzymał 544 piw(a)
Skąd: WAW
Programuję w:
C, asm
Wysłany: 17-01-2017, 22:49   

Nie ma. To są zwykłe potencjometry. Staraj się jak najmniej korzystać z informacji wtórnych. Ludzie pracujący w sklepach internetowych i tworzący strony informacyjne produktów mogę nie mieć zielonego pojęcia o elektronice. Przykład strony f-my Piekarz pokazuje to dobitnie. Bzdura goni bzdurę, ciekawe skąd to wzięli.. Zawsze szukaj danych katalogowych producenta - a tutaj takie były na talerzu.

Podpinaj więc skrajne wyprowadzenia potencjometrów między GND i Vcc a ze środka dostaniesz napięcie dla ADC. W dużo węższych granicach, ale wynika to z ograniczeń konstrukcji mechanicznej joysticka a nie rezystancji potencjometrów.

Tabelki są ważne dla konkretnego scalaka. Nie ma jednej ogólnej więc na drugi raz nie wyciągaj pochopnych wniosków. Wyszukuj informacje konkretnie o produkcie, który Cię interesuje.

W hamowaniu silnikiem niebezpieczeństwo nie kryje się w prędkości a raczej nie tylko w niej. Chodzi przecież o energię zgromadzoną w obciążeniu, np. kołach i poruszającym się pojeździe. Nawet wolno płynący lodołamacz kruszy lód grubości 2m bo jest wielki i ciężki. Jeśli Twój pojazd jest podobny, to ukręci przekładnię przy próbie gwałtownego hamowania nawet przy prędkości 1m/s. To moment mechaniczny od bezwładności mas niszczy tryby a nie prędkość. Gdy silnik "wybiega swobodnie", nie stanowi takiego oporu i jest szansa przeżycia trybów. Musisz poeksperymentować. Na szczęście masz możliwość regulacji siły hamowania :)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku

Skocz do:  

Nie rozwiązałeś swojego problemu? Zobacz podobne tematy: Poszukuję kogoś z A... Przysyłanie/Odbieran... Arduino i programowa... Arduino, problem z o...
lub przeszukaj forum po wybranych tagach: brak, dc, l298n, na, pradu, przez, silnikami, sterowanie, wyjsciach


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Popularne kursy: Arduinopodstawy elektroniki