Popularny post marcin13021988 Napisano Sierpień 16, 2009 Popularny post Udostępnij Napisano Sierpień 16, 2009 MicroMouse to rodzaj zawodów, w których nasz robot (mysz) ma za zadanie w jak najkrótszym czasie rozwiązać labirynt. Rozwiązanie labiryntu, to jego przeszukanie oraz odnalezienie najkrótszej (bądź najszybszej – nie zawsze są one równoważne) drogi z kwadratu startowego (narożnik labiryntu) do jego środka. Klasyczny labirynt złożony jest z 256 (16×16) kwadratowych elementów o wymiarach 180×180 mm oddzielonych ściankami o grubości 12 mm i wysokości 50 mm. Jak nietrudno się domyślić wygrywa ta mysz, która zrealizuje zadanie w najkrótszym czasie. W niektórych zawodach w ostatecznej klasyfikacji brany jest pod uwagę tylko najlepszy uzyskany czas przejazdu ze startu do celu, w innych zaś doliczany jest też czas przeszukiwania labiryntu (z odpowiednią wagą, np.1/60) oraz karne sekundy za dotykanie robota (ręczne poprawki). UWAGA, to tylko wstęp! Dalsza część artykułu dostępna jest na blogu.Przeczytaj całość »Poniżej znajdują się komentarze powiązane z tym wpisem. 18 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
paradox91 Sierpień 17, 2009 Udostępnij Sierpień 17, 2009 Świetny artykuł właśnie czegoś takiego szukałem. Rozjaśnił mi umysł w sprawie micro mouse i natchnął do budowy robota tego typu. Szkoda że w Polsce tak mało takich zawodów 🙁 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Decado Sierpień 17, 2009 Udostępnij Sierpień 17, 2009 Paradox91, wiesz o tym że jak chcesz to moge takie zorganizować?? 😃 Tylko zeby sie chociaz z 3-4 roboty zglosily 🙂. A potem bedzie juz z górki Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Elvis Sierpień 17, 2009 Udostępnij Sierpień 17, 2009 Ja chętnie na takie zawody 🙂 Co prawda jeszcze nie mam na nie robota, ale jak termin będzie odpowiedni, to coś powinienem mieć. Może jeszcze jednego kumpla namówię, żeby tego typu robota skonstruował. 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
marcin13021988 Sierpień 17, 2009 Autor tematu Udostępnij Sierpień 17, 2009 Cieszę się że artykuł się podobał. Ja swoją mysz miałem zamiar ukończyć najpóźniej na zawody w Bratysławie ale jeśli tylko byłyby jakieś zawody w Polsce to również się piszę. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Le_Cheque Wrzesień 2, 2009 Udostępnij Wrzesień 2, 2009 Świetny artykuł, już się biorę za naukę, by za parę lat móc zrobić takie cudo. Dodatkowo można znaleźć w internecie ciekawą animację algorytmu . Pzdrawiam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bulibulibu Listopad 23, 2009 Udostępnij Listopad 23, 2009 Jeśli będzie dalsze zainteresowanie, to Koło Naukowe Skaner z Politechniki Łódzkiej pomyśli nad organizacją tej konkurecji w Polsce, podczas SumoChallenge2010. Decyzję podejmiemy w styczniu, lutym, w zależności od zainteresowania przeprowadzeniem tej konkurencji oraz od naszych mozliwosci zapewnienia odpowiedniej infrastruktury. Zawody SumoChallenge2010 odbęda sie w kwietniu lub czerwcu 2010. Jeśli chcecie - piszcie 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marcin13021988 Listopad 23, 2009 Autor tematu Udostępnij Listopad 23, 2009 Świetny pomysł - popieram Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Wrzesień 20, 2016 Udostępnij Wrzesień 20, 2016 Drobne odświeżenie artykułu (głównie formatowanie i redakcja) dzięki czemu mógł trafić na bloga 🙂 Roboty MicroMouse – 5 metod przeszukiwania labiryntu Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Wrzesień 20, 2016 Udostępnij Wrzesień 20, 2016 Bardzo się cieszę, widząc na blogu takie artykuły. Z wielką przyjemnością przeczytałbym na ten temat więcej -- na przykład jak można optymalnie zbierać informację o ścianach labiryntu podczas pierwszego przejazdu (omijając zupełnie obszary, które na pewno są ślepymi zaułkami), albo jak trzymać informacje o ścianach bez konieczności duplikowania jej w obu sąsiadujących segmentach. Artykuł o samych algorytmach grafowych (znajdowanie drogi, drzewa rozpinającego, kolorowania, rozłącznych obszarów, etc.) albo o metodach reprezentowania grafu w pamięci też mógłby być niezmiernie ciekawy i przydatny. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Harnas Wrzesień 20, 2016 Udostępnij Wrzesień 20, 2016 jak można optymalnie zbierać informację o ścianach labiryntu podczas pierwszego przejazdu (omijając zupełnie obszary, które na pewno są ślepymi zaułkami) Ja w moim MM zakładałem na początku labirynt całkowicie bez ścianek i co każde pole wyznaczałem najszybszą możliwą trase od nowa, z zaktualizowanymi polami. Ślepe zaułki były wtedy omijane automatycznie, po prostu nie ma szansy na to żeby biegła przez niego najszybsza trasa. Co do reszty to akurat samo MM jest zbyt ograniczonym zastosowaniem, żeby zabawa w optymalizowanie duplikacji danych czy zabawy z grafami miały większy sens. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Wrzesień 20, 2016 Udostępnij Wrzesień 20, 2016 Ja w moim MM zakładałem na początku labirynt całkowicie bez ścianek i co każde pole wyznaczałem najszybszą możliwą trase od nowa, z zaktualizowanymi polami. Ślepe zaułki były wtedy omijane automatycznie, po prostu nie ma szansy na to żeby biegła przez niego najszybsza trasa. Chyba rozumiem, to ma sens, dzięki! Co do reszty to akurat samo MM jest zbyt ograniczonym zastosowaniem, żeby zabawa w optymalizowanie duplikacji danych czy zabawy z grafami miały większy sens. Też nie o samo MM mi chodzi, tylko o wykorzystanie go jako pretekst do nauki. Algorytmy grafowe przydają się bardzo wielu dziedzinach, w tym dość często w robotyce. Sam przećwiczyłem wiele z nich przy okazji losowego generowania map do gier oraz później logiki dla potworów na tych mapach, ale jestem pewien, że zastosowań jest dużo więcej. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Alan_R Kwiecień 9, 2018 Udostępnij Kwiecień 9, 2018 Dziękuję za ten artykuł! 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
memphis60raines Luty 21, 2020 Udostępnij Luty 21, 2020 Świetny artykuł. Czy ktoś z Was dysponuje zmodyfikowanym algorytmem Bellman'a? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!