Electropark

[Kurs] SketchUp - czyli modele 3D dla każdego

Autor Wiadomość
small-man 




Posty: 203
Pomógł: 6 razy
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Wałbrzych
Programuję w:
C
Należę do:
NanoSumoTeam
Wysłany: 26-08-2011, 14:17   [Kurs] SketchUp - czyli modele 3D dla każdego

Witam!
W związku z ostatnim wzrostem popularności programu Google SketchUp (nazywanego później SU)wśród początkujących użytkowników postanowiłem napisać ten artykuł w którym postaram się wytłumaczyć podstawy obsługi tego programu. Zapraszam do lektury!

PIERWSZE KROKI
Przed rozpoczęciem pracy spróbuję trochę scharakteryzować nasze środowisko pracy. A więc SU jest to bardzo prosty program do tworzenia trójwymiarowych modeli. Powstał w dwóch wersjach. Pro – wersja płatna z językiem polskim oraz bezpłatna, z wyłączeniem zastosowań komercyjnych która jest w języku angielskim (w niczym to nie przeszkadza) oraz nie ma możliwości eksportowania projektów do poziomu AutoCad-a. Dokładność SU wynosi 0,1mm lecz minimalna średnica koła to 1mm

Pierwszą rzeczą którą musimy zrobić to pobrać nasz program w tym celu wchodzimy na stronę (Link). Kilkamy Agree and Download. Następnie instalujemy, myślę że to nikomu nie sprawi problemu :) .

Następnie uruchamiamy SU:

Klikamy Choose Template

Wybieramy z listy Product Design and Woodworking – Milimeters

Pojawia się nam okno w którym będziemy kontynuować resztę kursu.
Przydatne kombinacje
Rolka – przybliżanie/oddalanie
Rolka wciśnięta – obrót po orbicie
Rolka wciśnięta + Shifit – przesuwanie
Ctrl + Z – cofnij
Ctrl + Y – ponów

Przykład I – Silnik
W tej części kursu postaramy się stworzyć prosty silnik o wymiarach:
Długość silnika – 12mm
Długość wału – 4mm
Średnica silnika – 6 mm
Średnica wału – 1mm

Zaczynamy od zmiany kąta widzenia Camera → Standard Views → Top

Na samym środku rysujemy okrąg (narzędzie circle) o promieniu 3mm. Robimy to następująco:
- Wybieramy narzędzie circle
- Klikamy w miejscu przecięcia się osi x i y
- Klikamy na klawiaturze 3 i zatwierdzamy Enter-em

Teraz powiększamy tak aby kółko zajęło nam cały powierzchnię.

Następnie rysujemy kolejne 2 okręgi o średnicy 1 i 2mm (Przypominam w SU wpisujemy wartość pomienia a nie średnicy czyli w tym wypadku 0,5 i 1mm).

Teraz przejdziemy do modelowania 3d. Zmieniamy kąt widzenia na Iso Camera → Standard Views → Iso

Używając narzędzia push/pull wyciągamy nasze najmniejsze koło na 16mm.

Następnie wyciągamy średnie kółko na 12,2mm i duże na 12mm.

W tym kroku zmieniamy kąt widzenia na Bottom i zaznaczamy okrąg ten co na rysunku poniżej i usuwamy go klawiszem Delete


Teraz wystarczy pomalować go na odpowiedni kolor za pomocą narzędzia Paint Bucket

Teraz stworzymy z niego komponent, jest to bardzo przydatna funkcja jeżeli korzystamy z większej ilości niż jeden dany obiekt, ponieważ ta opcja pozwala na edytowanie wszystkich takich samych komponentów za pomocą zmiany tylko jednego obiektu (nie wiem jak to prościej napisać). Robimy to za pomocą narzędzia Select zaznaczamy cały silnik a następnie klikamy na niego prawym. Z listy wybieramy Make Component nazywamy go silnik i klikamy Create

LineFollower – Wstęp

Skoro stworzyliśmy już nasz pierwszy projekt to teraz zajmiemy się czymś poważniejszym czyli modelem LineFollower-a. Teraz może trochę o naszym robocie:
Koła – Pololu 32x7mm czarne
Silnik – Pololu HP 10:1
Przednie koło – kulka podporowa 1 cal
Laminat – 1,5mm
Czujniki - 5xKTIR0711S


LineFollower – Część 1
W części pierwszej postaramy się ustalić wygląd naszej płytki. Moja będzie mieściła się w prostokącie 6x10cm i będzie się prezentowała tak:

A więc jak zrobić taką płytę? Zaczynamy od narysowania prostokąta o wymiarach 6x10cm robimy to za pomocą narzędzia rectangle a wymiary podajemy jako 100;60

Następnie rysujemy dwa prostokąty o wymiarach 30x15mm rysujemy je od środka dłuższego boku. (środek oznacza błękitna kropeczka) To samo robimy z drugiej strony.

Teraz musimy to trochę zaokrąglić. Używamy do tego narzędzia Arc. Klikamy na środek krótszego boku nowo powstałego prostokąta. Następnie ciągniemy linię po dłuższym boku aż zrobi się różowa. Po zatwierdzeniu (czyli kliknięciu lewego przycisku na myszce) tworzymy łuk najłatwiejszy i najładniejszy łuk uzyskamy ciągnąc myszką po jednym z boków prostokąta aż nasz łuk będzie różowy. Tak samo robimy z 3 pozostałymi rogami.

Tym samym sposobem należy ozdobić resztę rogów.

Tylni łuk wyciągamy na odległość 4mm robimy to łapiąc 2 rogi i wpisując 4 na klawiaturze. Następnie usuwamy nie potrzebne linie lub pola.

Przed wyciągnięciem polecam pomalować jedną i drugą stronę. Po pomalowaniu wyciągamy płytkę na 1.5 mm

LineFollower – Część 2

W części 2 stworzymy czujniki KTIR0711S oraz rozmieścimy je na płytce.
Zaczynamy od linii pomocniczych które tworzymy za pomocą narzędzia Tape Measure Tool. Jedna linia musi przecinać nasz model po długości a druga przecinać płytkę na której będą czujniki po szerokości (nie do końca wiem jak wytłumaczyć tworzenie linii pomocniczych dlatego musicie nauczyć tego sami, nie jest to trudne)

Teraz tworzymy prostokąt o wymiarach 2,7x3,4mm którego środek jest punktem przecięcia się dwóch linii pomocniczych.

Następnie należy ściąć jeden róg, dam wam pomyśleć i nie podam jak to ściąć (wystarczy spojrzeć w notę i będziecie wiedzieć). Po ścięciu rogu przerysowujemy tą figurę tylko mniejszą o 0,35mm.

Wyciągamy nasz czujnik na 1,5mm oraz tworzymy pasek przez nasz mniejszy wielobok.

Teraz dorabiamy jakieś prowizoryczne nóżki i malujemy go na czarno.

Teraz wystarczy skopiować i ułożyć na płytce.


Część 3 wkrótce!!!

Pozdrawiam Small-Man

Zobacz inne artykuły o robotyce
Polecany artykuł z FORBOT.PL:
Mechanika robota humanoidalnego

W poprzednim artykule , wspominałem o wytycznych odnośnie rozmiaru humanoida, wyborze serw i zasilania, w tym ... Czytaj całość



IMG_4e576c1757fe95484.png
Plik ściągnięto 243 raz(y) 70,53 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 6 piw(a):
soban, dondu, dziadek46, Wojcik98, mario246, pawcio0928
Oxygen 




Posty: 63
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 4 piw(a)
Wysłany: 27-08-2011, 01:45   

Wg. mnie to bardzo fajny, prosty w obsłudze program. Kiedy pierwszy raz w nim projektowałem robota, robiłem to bez czytania żadnego kursu - tak jakbym robił to już wiele razy.
Poradnik fajny jak na początek, może się przyda początkującym. Jeśli pojawi się następna część kursu chętnie przeczytam, może nauczę się czegoś nowego :)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
bartek1333 



Posty: 349
Pomógł: 15 razy
Otrzymał 22 piw(a)
Skąd: Bolków
Programuję w:
C
Wysłany: 27-08-2011, 09:57   

Artykuł ładnie napisany - krótko - zwięźle - i na temat ;-) .
Pobrałem ten program przedwczoraj i po obejrzeniu tylko jednego wideokursu na youtube stworzyłem sobie domek z dwoma kolumnami :-D . Muszę powiedzieć że program jest naprawdę fajny w obsłudze i nadaje się do użytku przez początkującego jak i zaawansowanego ;-) .
W następnej części kursu proponowałbym umieścić, jak się łączy te komponenty w całość (np. robota), napisać o narzędziach programu i do czego służą oraz jak robić coś trudniejszego (zaokrąglanie itd.).


"Wymagajcie od siebie choćby inni od was nie wymagali."
Jan Paweł II
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
soban 




Posty: 352
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Gdańsk
Programuję w:
C/Bascom
Wysłany: 27-08-2011, 10:26   

http://sketchup.google.com/intl/en_uk/training/videos/new_to_gsu.html

Macie tu możliwości tego programu w formie filmików YT.
Link pochodzi z oryginalnej strony programu którą podał kolega wyżej.

No i tu np. jak zrobić krzesło:


No to zacząłem się tym czymś bawić i choć nie wiem jak robić niektóre rzeczy i improwizowałem to w jakąś godzinę skonstruowałem moją wizję MiniSumo którą planuję zrealizować w najbliższej przyszłości:

Ostatnio zmieniony przez soban 27-08-2011, 12:47, w całości zmieniany 4 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
BlackJack 




Posty: 756
Pomógł: 23 razy
Otrzymał 44 piw(a)
Skąd: Poland
Programuję w:
C for PIC
Wysłany: 27-08-2011, 16:17   

Program bardzo fajny choć jego głównym celem jest tworzenie modeli 3D dla Google Earth. Można go zastosować do innych celów, ale należało by stworzyć bazę gotowych modeli, jak silniczki, czujniki, koła itd, aby pracować naprawdę szybko i wygodnie.


Przyjmę drobne zlecenia, na oprogramowanie sterowników, LOGO, EASY, TECO SG2, czy podobnych.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tom_res 




Posty: 33
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Olesno
Programuję w:
C/C++
Wysłany: 27-08-2011, 16:57   

To dziwne, że SU w języku polskim jest płatne, bo ja mam polską wersję. KLIKNIJ


[you] jeśli pomogłem postaw browca!
e-mail: tom_res@op.pl
Ostatnio zmieniony przez tom_res 27-08-2011, 16:58, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
soban 




Posty: 352
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Gdańsk
Programuję w:
C/Bascom
Wysłany: 27-08-2011, 17:02   

Kolejne kilka minut zabawy:



Następnego dnia:

Ostatnio zmieniony przez soban 28-08-2011, 15:21, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
piotreks-89 



Posty: 1318
Pomógł: 84 razy
Otrzymał 83 piw(a)
Skąd: Olesno
Programuję w:
C
Należę do:
GROM
Moje roboty:
Janusz, ReHeavy

Wysłany: 27-08-2011, 17:09   

sob4n twój robot przypomina mi jakiegoś minisumo konstrukcji zagranicznego robotyka. Dokładnie nie pamiętam jego nick-u, ale prawie kopia ;-)


GROM - Grupa Robotycznie Opętanych Maniaków
roboGROM.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
soban 




Posty: 352
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Gdańsk
Programuję w:
C/Bascom
Wysłany: 27-08-2011, 17:14   

Tak robot przypomina robota Seeker II
Link do oficjalnej strony tego robota:
http://www.huv.com/miniSumo/seeker2/

Jak widać są zmiany w niektórych rzeczach ale jest on moją "inspiracją"

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
piotreks-89 



Posty: 1318
Pomógł: 84 razy
Otrzymał 83 piw(a)
Skąd: Olesno
Programuję w:
C
Należę do:
GROM
Moje roboty:
Janusz, ReHeavy

Wysłany: 27-08-2011, 19:03   

sob4n dokładnie o niego mi chodziło ;-) Kiedyś z nudów szukałem konstrukcji zagranicznych i się na tą natknąłem.

[ Dodano: 27-08-2011, 19:08 ]
Także mam w planach niskoprofilowego Minisumo. Tyle, że w stylu Nugget-a i sonarem ultradźwiękowym :-D Na Wrocław muszę zdążyć :lol:

Ostatnio zmieniony przez piotreks-89 27-08-2011, 19:09, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
small-man 




Posty: 203
Pomógł: 6 razy
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Wałbrzych
Programuję w:
C
Należę do:
NanoSumoTeam
Wysłany: 27-08-2011, 19:41   

Dzięki za miłe słowa :D W poniedziałek postaram się wrzucić jak zaprojektować line follower.


W robocie Small-Bot (Worklog) - 50%
(Podstawowe Narzędzia do NanoSumo)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Oxygen 




Posty: 63
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 4 piw(a)
Wysłany: 27-08-2011, 22:21   

BlackJack napisał/a:
ale należało by stworzyć bazę gotowych modeli, jak silniczki, czujniki, koła itd, aby pracować naprawdę szybko i wygodnie.


Znalazłem stronę gdzie można znaleźć wiele przydatnych robotykom w projektowaniu modeli.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/

Ten użytkownik stworzył sporo takich modeli:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?uq=0905285221251858351739955&scoring=m

A i tu coś jest:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/cldetails?mid=d9f8c5fc9c9212ea5a0adbadb151953f&ct=mdcc&prevstart=0

lub po prostu wpisać nazwę elementu w wyszukiwarce na tej stronie (nazwę tego czego szukamy najlepiej wpisać po angielsku)

Na stronie znajdziemy takie rzeczy jak: czujniki, serwa, silniczki, wyświetlacze LCD, goldpiny, rezystory, koła robota, płytki drukowane i wiele innych rzeczy.

Mam nadzieję, że pomogłem :)

Ostatnio zmieniony przez Oxygen 27-08-2011, 22:22, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
small-man 




Posty: 203
Pomógł: 6 razy
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Wałbrzych
Programuję w:
C
Należę do:
NanoSumoTeam
Wysłany: 29-08-2011, 13:29   Re: SketchUp - czyli modele 3D dla każdego

Post podpięty do pierwszego proszę o usunięcie ;)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Carpe Diem 




Posty: 905
Pomógł: 17 razy
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: k/Opola
Programuję w:
C, BASCOM
Należę do:
GROM
Moje roboty:
[Odbijadło]Noname [Minisumo]Cadet [Minisumo]Rutherford [Sumo]Crusher

Wysłany: 29-08-2011, 15:56   

Wydaje mi się, że lepiej by było, gdybyś LineFollower'a i kolejne części doczepiał do pierwszego postu ale to tylko taka sugestia.

__________
Komentarz dodany przez: Treker
Popieram, proszę tak zrobić jak radzi kolega ;)


GROM - Grupa Robotycznie Opętanych Maniaków
www.robogrom.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TurlacZ 




Posty: 47
Pomógł: 1 raz
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Kępno
Programuję w:
C
Należę do:
NanoSumoTeam
Wysłany: 29-08-2011, 16:23   

Carpe Diem, moim zdaniem lepiej tak, ponieważ nikt nie patrzy na pierwszego posta. tylko te nieprzeczytane:D A po za tym świetny tutorial:D

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku

Skocz do:  

Nie rozwiązałeś swojego problemu? Zobacz podobne tematy: [Algorytmy] Sposoby ... [Mechanika] Jak prze... [Test/recenzja] Test... Ultradźwiękowy czujn...
lub przeszukaj forum po wybranych tagach: 3d, czyli, dla, kazdego, modele, sketchup


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Polityka prywatności