D_C Napisano Sierpień 25, 2013 Udostępnij Napisano Sierpień 25, 2013 W artykule chciałbym przedstawić, zagadnienia, związane ze silnikami elektrycznymi, które z pewnością już znacie. Artykuł ten kieruję jednak do osób początkujących, które rozpoczynają, wspaniałą przygodę z robotyką i automatyką. Bardziej doświadczone osoby proszę, aby potraktowały ten tekst jako małą powtórkę. UWAGA, to tylko wstęp! Dalsza część artykułu dostępna jest na blogu.Przeczytaj całość »Poniżej znajdują się komentarze powiązane z tym wpisem. 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
rezystorownia Sierpień 27, 2013 Udostępnij Sierpień 27, 2013 Bardzo pomocny artykuł ! 😃 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pasjonat Sierpień 31, 2013 Udostępnij Sierpień 31, 2013 Świetny artykuł, pozwolił mi przypomnieć sobie o silnikach BLDC, ponieważ prawie nigdy ich nie używałem. 😃 Artykuł powinien być pomocny w szczególności dla całkowicie początkujących, ale także powinien rozwiać wątpliwości tych bardziej doświadczonych użytkowników forum. Tekst przejrzysty, bez zbędnych "wikipediowych definicji", które często, zamiast pomagać, sprawiają więcej problemów początkującym podczas przejścia "ze świata teorii do świata praktyki" i dodatkowo zniechęcają. Pozdrawiam. 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Sierpień 31, 2013 Udostępnij Sierpień 31, 2013 quote]jednak zasada działania sprowadza się do tego samego , czyli wykorzystuje pole magnetyczne do wykonania przez te silniki ruchu obrotowego ,Niekoniecznie obrotowego. Są silniki o ruchu postępowym. Podstawowymi parametrami silników elektrycznych są : moment obrotowy, czyli krótko mówiąc : szybkość wirowania wirnika , Jest to gruby blad merytoryczny. Są to dwa różne parametry. Ma razie przeczytałem tylko pierwszą część. Ogólnie nieźle, ale brzmi jak pisane na podstawie jakiejś książki. Przetwornik tyrystorowy w obecnych czasach restrykcyjnych norm dotyczących zaklocen, brzmi dziwnie. Resztę przeczytam później. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
D_C Sierpień 31, 2013 Autor tematu Udostępnij Sierpień 31, 2013 Dzięki za dobre słowo 😃 dokładnie o to mi chodziło, żeby artykuł napisac prostym zrozumiałym językiem, bez zbędnych fachowych terminów, które niekiedy zniechęcają, a postanowiłem go napisać przede wszystkim dla początkujących, bo spotykam bardzo wielu ludzi, którzy wiedzą co to silnik, ale nie potrafią odpowiedzieć na pytanie jak on działa. Ja sam przyznam, że nienawidzę czytać opracowań gdzie pełno wzorów, fachowych zwrotów czy nazw, bo to mnie skutecznie odstrasza [ Dodano: 31-08-2013, 22:42 ] OldSkull trochę wzorowałem się na informacjach z podręcznika szkolnego, no i z małego wywiadu wśród elektryków, więc pewnie stąd te nieco przestarzałe informacje, ale chodziło mi tylko pokazanie przykładowych rozwiązań Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Wieala Listopad 28, 2013 Udostępnij Listopad 28, 2013 Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego forum. Znalazłem silniczek (prawdopodobnie od dmuchawy) i chciałbym wykorzystać go do zbudowania precyzyjnej stołowej szlifierki-przecinarki. Nie bardzo wiem do czego służy ta puszka i jak mógłbym sterować obrotami silnika. Proszę o jakieś podpowiedzi, bo nigdzie w Internecie nie mogę znaleźć informacji o tym silniku. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
D_C Grudzień 8, 2013 Autor tematu Udostępnij Grudzień 8, 2013 wyglada na to ze masz do czynienia ze silnikiem trójfazowym (ale pewny nie jestem), a w takim wypadku zapomnij o sterowaniu prędkością obrotową, no chyba że zastosujesz przekładnię mechaniczna bo inaczej sie nie da ;( Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Wieala Grudzień 8, 2013 Udostępnij Grudzień 8, 2013 Chyba D_C, masz rację. Rozrysowałem schemat tej puszki i widać, że jedna z faz podana jest przez kondensator (3). Sieć 230V jest na zaciskach (1) i (2). Swoją drogą to ciekawy układ. Nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem soft-startu. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mechano Grudzień 9, 2013 Udostępnij Grudzień 9, 2013 Jak 230v jest na 2 zaciskach to chyba jest to jednofazowy silnik pradu przemiennego. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Grudzień 10, 2013 Udostępnij Grudzień 10, 2013 Mechano, ale to i tak do końca nie pasuje, ten układ wygląda bardziej jakby sterował współczynnikiem mocy układu (zmienia pojemność podłączoną równolegle) niż był softstartem (bo nie reguluje w żaden sposób napięcia ani prądu silnika. Swoją drogą ciekawe czym jest ten trzeci sygnał z silnika. Jakieś sprzężenie zwrotne od prędkości obrotowej? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Wieala Grudzień 10, 2013 Udostępnij Grudzień 10, 2013 Kondensator 4uF jest chyba typowym dla podłączenia silnika trójfazowego do sieci jednofazowej w układzie "trójkąt". Na zaciskach silnika widać po dwa przewody dochodzące z uzwojeń. Z zacisku "1" układ zasila tylko uzwojenie przekaźnika, który odłącza (ze zwłoką) dodatkowy kondensator. Znaczyło by to, że trzecia faza zasilana jest początkowo poprzez pojemność 14uF, a po rozruchu tylko przez 4uF. Pomierzę kiedyś rezystancje pomiędzy zaciskami samego silnika żeby upewnić się do swojej teorii. Niemniej, silnik startuje łagodnie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Grudzień 11, 2013 Udostępnij Grudzień 11, 2013 Jak już to 2-fazowy. To ma nawet sens, stała czasowa 1s na przekaźniku powoduje, że po ~2s przekaźnik zmieni opóźnienie drugiej fazy, dając właśnie owe 2s silnikowi na rozbieg w odpowiednim kierunku (przy zbyt małym i wyjątkowo pechowym ustawieniu wału na starcie, jest mała szansa, że zacząłby się kręcić w przeciwnym kierunku). Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Październik 14, 2014 Udostępnij Październik 14, 2014 Zabrałem się za poprawianie artykułu, ponieważ zawiera i zawierał sporo błędów. Artykuł po bardzo wstępnym wycięciu tego, czego nie powinno w nim być przeniosłem na blog'a. Tutaj będą wprowadzane z czasem kolejne poprawki. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Smite Maj 2, 2020 Udostępnij Maj 2, 2020 (edytowany) Dzień dobry, temat stary, ale dopiero natrafiłem. Mam prośbę: czy szanowny autor mógłby poruszyć kilka kwestij praktycznych wykorzystania silników elektrycznych poszczególnych typów? Naprzykład, jeżeli mam silnik prądu stałego o parametrach 36V, 22A, 600W, 1,8 Nm, 3200RPM na którym jest zamontowana przekładnia 1: 6,67 (pierwszy lepszy silnik znaleziony na aliexpress), czyli na wale wyściowym mam około 480RPM i 12Nm. Chciał bym teraz uprościć konstrukcję napędu poprzez zastosowania silnika krokowego, bez przekładni. W jaki sposób dobrać silnik krokowy? Edytowano Maj 2, 2020 przez Smite Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Maj 2, 2020 Udostępnij Maj 2, 2020 @Smite witam na forum 🙂 Niestety aktualnie nie planujemy poradników tego typu. Głównie dlatego, że wszystko zależy od konkretnego przypadku - ciężko tutaj o jakiś uniwersalny przepis. Zachęcam jednak do dokładnego opisywania swoich problemów na forum, na pewno razem jakoś znajdziemy rozwiązanie 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!