Skocz do zawartości

Podwójny mostek H


piotr.k

Pomocna odpowiedź

Szanowni Państwo,

z racji, iż to moja wiadomość to chciałbym się przywitać 😉

Co do tematu, potrzebuje wysterować dwa silniki DC 200 W v 250W

Silnik 200W ewentualnie ten 250W

Silniki będą napędzały mobilną platformę o masie ok. 90 kg.

Co do samego mostka, niestety moje umiejętności z elektroniki nie pozwolą mi na hmm zbudowanie "pewnego" układu samemu. Zależałoby mi na niezależnej pracy silników tj. jeden pracuje drugi stoi, pracy dwóch naraz oczywiście też.

Do sterowania chciałbym użyć malinkę, która z tego co mi wiadomo ma tylko jedną pwmkę. Słyszałem o możliwości stworzeniu pwmki z normalnego GPIO, ale tego nie zgłębiałem jeszcze zbyt głęboko.

Oferty, które wpadły mi w oko:

- 2 takie mostki h

-1 taki podwójny mostek

I teraz czy używając podwójnego mostka, mogę sterować silnikami niezależnie?

I jeszcze takie hmm... "głupie" pytanie. Zakładam, że do wysterowania tych silników, wystarczy mi malinka, mostek, silnik akumulator?

Z racji na porę, o jakiej zamieszczam post życzę dobrej nocy 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Przede wszystkim: mostek tylko pośrednio "widzi" moc silnika, bo jest ona iloczynem prądu i napięcia. O ile driver musi po prostu wytrzymywać napięcie zasilania z jakimś zapasem, o tyle jedynie prąd jest tutaj istotny. Tak więc gdy wybierasz silnik moc nie jest dobrym wyznacznikiem dopasowania do mostka. Silnik 200W/12V będzie pobierał 16.5A a silnik 200W/36V będzie ciągnął tylko 5.5A i raz mostek 48V/10A się spali a raz będzie działał poprawnie.

Oba mostki które wskazałeś są bardzo fajne, choć niestety nie tanie. Ja wziąłbym ten pojedynczy z uwagi na większy zapas prądu (23A w stosunku do 15A prądu ciągłego). Oba są też inteligentne tzn. mają na pokładzie jakiś procesor i z tego powodu nie potrzebujesz im generować żadnego PWM, robią to sobie same. Za to posiadają kilka innych dużo ciekawszych interfejsów sterujących. Np. korzystając z UART będziesz mógł po prostu wysyłać komendy (być może tekstowe) ustawiające aktualne parametry pracy silnika a także zapewne dowiadywać się o stanie mostka i alarmach (prąd silnika, temperatura, overcurrent, undervoltage itp). W przypadku mostka pojedynczego będziesz musiał użyć dwóch UARTów po stronie komputera. Przeczytaj szczegółowo dokumentacje do obu i wymyśl który z nich i w jaki sposób będzie łatwiej podłączyć do Maliny.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję bardzo za odpowiedź 🙂 Co do doboru sterownika liczyłem się się z większym prądem, który jest chociażby przy rozruchu. A orientujesz się może czy z takim mostkiem oraz silnikiem powinienem wysterować obroty silnika " do tyłu" tzn. czy powinienem wysterować obrót w dwóch kierunkach?

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli coś nazywa się "mostek" to właśnie dlatego, że ma 4 tranzystory tak połączone by sterowały obciążenie (np. silnik) w obie strony. W jednym kierunku wystarczy zwykły tranzystor, no może dwa.

Radzę zajrzyj do dokumentacji - i tak będziesz zaraz musiał choćby po to by wybrać sensownie a w przyszłości podczas podłączania i programowania. Przynajmniej unikniesz zadawania takich pytań i będziesz mógł wcześniej przemyśleć sprawy kabelkologiczno-interfejsowe.

EDIT: Prąd rozruchowy jest uzależniony także od "stromości" rozruchu. To inteligencja (komputer) jaką zainstalujesz na pokładzie będzie musiała sobie z tym radzić poprzez kontrolowane starty napędów, bo chcąc zapewnić przeżywalność mostka w najcięższych warunkach (zatrzymanie silnika i wysterowanie na 100%) musiałbyś przewymiarować go np. 10-krotnie. Prąd zwarciowy silnika DC może być o rząd wielkości większy niż prąd normalnej pracy a zapas nawet i 100% jest tylko po to, by Twój mostek przeżył nieuchronny wzrost temperatury w warunkach nieidealnego chłodzenia tj. innego niż to jakie stosował producent przy określaniu prądów granicznych (a on się na pewno postarał). Pamiętaj, że to temperatura tranzystorów jest głównym ograniczeniem. Jeżeli zabudujesz to w czymkolwiek np. w plastikowym pudełku chroniącym przed wodą, to możesz dopuszczalne prądy pracy ciągłej podzielić spokojnie przez dwa.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.