_cyna_PL Napisano Grudzień 7, 2007 Udostępnij Napisano Grudzień 7, 2007 Witam wszystkich !!! Ostatnio przeszukując forum w celu znalezienia czegoś ciekawego do „zrobienia” natknąłem się na „robota – mechaniczne ramie” zainteresowało mnie to i postanowiłem takie coś sobie wykonać. Jedyny problem tkwi że nie za bardzo kumam o co chodzi z tymi całymi sterownikami ale podstawy elektroniki znam. Dobra przejdźmy do konkretów. Mam silnik DC 12V – oczywiście od wycieraczek z Fiata 126p. Prąd pobierany to max. 2,5A [przy zatrzymanym silniczku] Potrzebuje: 1.schematu układu PWM. Aby regulować obroty tego silnika [bo to chyba taki układ mi będzie potrzebny] 2.a także krótkiego opisu. [co, jak i dlaczego] Warunki : 1. Napięcie od 0 – 12V płynnie regulowane [potencjometr] 2. Możliwość zmiany kierunku obrotów silnika. Szukałem już na forum ale nie znalazłem informacji odnośnie mojego problemu. Byłbym wdzięczny zainteresowaniem się moją prośba. !!! Z góry dzięki za odpowiedzi !! Jak zły temat to przepraszam ale jestem nowy 😳 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Daniel93 Grudzień 7, 2007 Udostępnij Grudzień 7, 2007 schematu układu PWM. Aby regulować obroty tego silnika [bo to chyba taki układ mi będzie potrzebny] Nie ma czegoś takiego jak "schemat układu PWM", PWM to przebieg prostokątny ze zmiennym wypełnieniem - pozwala na regulacje Urms (napięcia średniego). Napięcie od 0 – 12V płynnie regulowane [potencjometr] Albo przez NE555, albo przez uC - mierzyć napięcie przez ADC i na tej podstawie modulować PWM. 2. Możliwość zmiany kierunku obrotów silnika. Poczytaj o mostku H. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Grudzień 8, 2007 Udostępnij Grudzień 8, 2007 Poczytaj o mostku H. https://www.forbot.pl/topics3/111.htm Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
_cyna_PL Grudzień 10, 2007 Autor tematu Udostępnij Grudzień 10, 2007 Więc tak : silniki mam na 12V DC prąd który pobierają 2,5A przy normalnych nie obciążanych obrotach a około 10A przy zatrzymanym silniku. Więc postanowiłem zmianę kierunku wykonać na dwóch przekaźnikach samochodowych. schemat : a zmianę prędkości na układzie ne555 schemat: tylko muszę zmienić ten tranzystor i tu nie wiem na jaki ???? ps : czy te układy są poprawne i będą odpowiednie dla moich potrzeb??? Z góry dzięki !!! Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Daniel93 Grudzień 11, 2007 Udostępnij Grudzień 11, 2007 tylko muszę zmienić ten tranzystor i tu nie wiem na jaki ?? ?? Daj BD140 i zwiększ opornik na bazie - ok. 470ohm(nie liczyłem tego więc nie wiem na pewno czy to dobra wartość). Steruj tym tranzystorem cewkę przekaźnika. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
_cyna_PL Grudzień 11, 2007 Autor tematu Udostępnij Grudzień 11, 2007 Daj BD140 i zwiększ opornik na bazie - ok. 470ohm(nie liczyłem tego więc nie wiem na pewno czy to dobra wartość) A pod jaki wzór to podstawić aby to obliczyć ??? Steruj tym tranzystorem cewkę przekaźnika. O co z tym chodzi bo nie rozumiem.??? Pozdro !!! Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Daniel93 Grudzień 11, 2007 Udostępnij Grudzień 11, 2007 Daj BD140 i zwiększ opornik na bazie - ok. 470ohm(nie liczyłem tego więc nie wiem na pewno czy to dobra wartość) A pod jaki wzór to podstawić aby to obliczyć ??? R = U / I U = 0,6v I = Ice / B gdzie: R- rezystancja(opornik) U - napiecie I - prąd Ice - prąd jaki przepływa między kolektorem, a emiterem B - wzmocnienie tranzystora, przy danym prądzie Ice Steruj tym tranzystorem cewkę przekaźnika. O co z tym chodzi bo nie rozumiem.??? Nie wpinaj tego tranzystora w obwód silnik - przekaźnik, tylko szeregowo do cewki przekaźnika. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!